گزارشی میدانی از وضعیت مردم کرکوک پس از خروج نیروهای پیشمرگه:

از تمسخر کردها توسط شبه نظامیان شیعه و ارتش عراق تا محدود شدن یافتن مشروبات الکلی


امنیت هم چنان دغدغه اصلی برای شهروندان کرکوک است و فضای شهر هنوز تنش آلود آن هم در جریان درگیری های هفته های اخیر میان نیروهای پیشمرگه با نیروهای ارتش دولتی عراق و نیروهای شبه نظامی شیعه اما برخی نیز می گویند که اکنون احساس امنیت بیش تری دارند.
سایت «میدل ایست ای» به میان مردم عادی در کوچه و خیابان ها رفته شهری که پس از برگزاری همه پرسی استقلال توسط دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق دستخوش ناارامی شد. «فریدین یاسین» در مرکز شهر کرکوک این ارزیابی میدانی را در سالاد بار «اشور یعقوب» انجام داده است. یعقوب ۲۰ سال است که این رستوران و بار را در مرکز کرکوک دارد. او می گوید:«ویسکی نوشیدنی محبوب در رستوران او بوده است و مردم از ترکیب سالادها برای استفاده به عنوان مزه در کنار مشروبات الکلی در رستوران اش استفاده می کردند از کلم قرمز، هویج و هوموس».


یعقوب اما می گوید که وضعیت شهر برای کسب و کار بد شده است. او می گوید:« مزه محبوب خودش باباغنوش لبنانی است». با این حال، صاحب این رستوران می گوید پس از ورود شبه نظمیان شیعه به آن شهر پیدا کردن مشروب دشوارتر از قبل شده است.
میدل ایست ای می نویسد:«پس از شکست داعش و در دست گیری کنترل کرکوک توسط نیروهای پیشمرگه کردی الکل به طور گسترده ای در دست بود اما در ۱۶ اکتبر سال جاری پس از همه پرسی بحث برانگیز کردستان عراق گروه های مسلح شبه نظامی شیعه و ارتش عراق به این شهر نفت خیز وارد شدند از آن زمان به بعد تقریبا پیدا کردن یک قطره الکل هم دشوار شده است. در کنار رستوران یعقوب یک لوگوی ابجوی ترکی افس وجود دارد اما کرکره های آن نیمه باز هستند و با احتیاط فعالیت در این مغازه در جریان است. یعقوب می گوید زمانی که کنترل شهر به دست ارتش عراق و نیروهای شبه نظامی شیعه افتاد مغازه را بست اما سه روز بعد فکر کرد تا دوباره مغازه را باز کند او می گوید شبه نظامیان گفتند که اجازه فروش مشروبات الکلی را ندارید. در ظاهر شبیه سربازان ارتش بودند اما ممکن است نیروهای تحت فرمان حشد بوده باشند. او به صراحت از نیروهای شبه نظامی شیعه و ارتش عراق انتقاد نکرد. فکر می کند قضاوت درباره آن ها و عملکردشان زود است اما می گوید اکنون کسب و کار بد شده است. او می گوید مشتری زیادی را از دست داده است چرا که اکنون محدودیت بر فروش ویسکی و عرق اعمال شده و کار دشوارتر شده است. او می گوید ممکن است در خانه بمانم یا سعی کنم خانواده ام را به ترکیه انتقال دهم. او می گوید هر کشوری که به من پناهندگی بدهد فردا به آنجا خواهم رفت. یکی از مشتریان یعقوب می گوید ما از این وضعیت واقعا ناراحت هستیم هیچ مشروبی وجود ندارد. از نظر امنیتی وضعیت قدری بهتر شده است».


این سایت در ادامه اشاره می کند که برخی از پست های بازرسی در کرکوک پرچم های سفید، سبز و سیاه را برافراشته اند که روی آن ها عصائب اهل حق نوشته شده است. این سایت می نویسد:«علائم مذهبی در شهر بیش از قبل دیده می شوند و همین طور چراغانی کردن خیابان ها. پرچم های کردستان پایین آمده اند و در عوض پرچم های بزرگ نشان دهنده چهره امام حسین نوه حضرت محمد برافراشته شده اند».
این سایت اشاره می کند که کرکوک حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و عرب ها، کردها و ترکمن ها در آنجا سال ها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. یکی از کردهای ساکن کرکوک می گوید در یک ایست بازرسی نگهبانان شبه نظامی شیعه وقتی فهمیدند که او کرد است از او پرسیدند گوش تو کجاست؟ یک سوال مضحک برای احمق جلوه دادن طرف مقابل او می گوید خیلی ناراحت شدم کاری نمی توانستم انجام دهم».


با این حال، ساکن دیگری در کرکوک نظر متفاوتی دارد. او می گوید اعراب و ترکمن ها تحت حکومت کردها در آن جا محدود شده بودند. «علاء جمال» که صاحب یک رستوران ماهی فروشی در کرکوک است با اشاره به حضور نیروهای شبه نظامی شیعه در کرکوک می گوید اکنون احساس امنیت بیش تری با حضور نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق دارد. در کنار رستوران او دفتر حزب دموکرات کردستان قرار دارد که در جریان حمله نیروهای ارتش عراق سوزانده شد. جمال می گوید حزب دموکرات کردستان به خوبی کار نمی کرد و به همین دلیل مردم این ساختمان را سوزاندند. او می گوید در کردستان تبعیض علیه مسلمانان وجود داشت چرا که آنان کرد نبودند. او می گوید باز کردن یک مغازه بدون حامی مالی کرد امکان پذیر نبود. او می گوید تحت فشار قرار داشت و حکومت کردها را دوست نداشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com