فن بازار است، عن‌ها همه لیدر شده‌اند و آن‌ها دیگر نیستند! عوام‌زدگى دارد کولاک مى‌کند و آنها که مى‌فهمند کشیده‌اند کنار! عروسک‌گردان‌ها سوراخ دعا را عالى از بر شده‌اند، لعنتى‌ها در انتخابِ عروسک رودست ندارند؛ عروسک‌هایى که خود نمى‌دانند دارند گردانده مى‌شوند و سرطانِ شهرت طلبى‌شان فرصت نمى‌دهد حتى لختى چشم وا کنند! متاسفانه این روزها همه مى‌خواهند مشهور شوند آن هم از نوعِ محبوبش که جز رواجِ میان‌مایگىِ سیاسى و فرهنگى نتیجه‌اى نداشته و نخواهد داشت! خرده استعدادها در تمام زمینه‌ها مثل قارچ تولید مثل کرده، جوِّ سیاست زده‌ى ایران نیز آب و خوراک‌شان مى‌دهد!
مدتى‌ست مطبوعاتِ ایران را دنبال مى‌کنم؛ متاسفانه دکه‌هاى روزنامه‌فروشى دیگر جز بلاهت نمى‌فروشند، از صدا و سیماى جمهورى اسلامى هم مدام سان مى‌بینم! على‌الخصوص سریال‌هایى که سکانس به سکانس تف چسبانى شده، استریپ تیزِ خرافاتند و روى بلاهت را هم سفید کرده‌اند. لااقل تا چند سال پیش در فضاى نتِ فارسى مى‌شد گوشه‌اى گرفت و یک مطلب درست خواند اما حالا این گوشه‌هاى اینترنتى نیز به محاصره‌ى فن‌هاى عن‌ها درآمده، طورى که محال است صد دشت بگردى و جوى آبى بیابى که صورت بشورى! یورشِ فن‌ها، عن‌ها، عجوزه‌ها و پشکل‌هاى قهرمان اینترنت فارسى را از دور خارج کرده، مدیاهاى مزدورِ داخل و خارج نیز در تمام زمینه‌ها چند دست قهرمان آماده کرده‌اند که گرچه آشور و واشورشان ظاهرن گوناگون، اما درون و باطنى دارند پُرهیچ! بالماسکه پشت بالماسکه اجرا مى‌شود، آنقدر زیاد که دیگر تشخیص بین فیک و اصل ممکن نیست. چگوارا چنان به تولیدِ انبوه رسیده که حالا حتى اگر خودش هم بیاید کسى جدى‌اش نمى‌گیرد!
راستش من مخالفِ شهرت نیستم، شهرت خیلى هم خوب است اما محبوبیت آن هم از نوعِ مردمى و سیاست‌زده‌اش فکر و شعر و شعور را دچارِ بواسیر مى‌کند! شهرت بال مى‌دهد که آزادى کنى، آزادتر باشى! محبوبیت ولى جز گردن نهادن به محدودیت نیست! هر چقدر که شهرت جذابیت دارد و تاثیر مثبت روى پیشرفتِ آدم مى‌گذارد، محبوبیت او را به فاکِ عُظما مى‌دهد. شهرت خوب است؛ هم راحت‌تر کار مى‌کنى هم راحت‌تر … اما محبوبیت هم کارها را سخت مى‌کند هم کردن … براى همین است که سیاستمدارهاى موفق اغلب سردمزاج و خواجه‌اند، چون بى هیچ مشکلى به محبوبیت مى‌رسند در حالى که خلاق‌ترین نویسنده‌ها به بدنامى مشهورند!
خلاصه اگر کار خلاق مى‌کنى این را از من داشته باش که شهرت کاتالیزورِ پیشرفت توست، به شرطى که احمقانه پىِ محبوبیت نباشى آن هم از نوعِ سیاسى ـ ادبیاتى‌اش.

ویدیوی این متن را در یوتیوب کالج شعر ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com