جشنواره ادبی اروآسیا که سالانه در اروپا برگزار می شود هنرمندان نامزدشده برای جایزه را اعلام کرد.
این جشنواره سالانه در شهرهای مختلف اروپا، روسیه و آسیای میانه برگزار می شود و در آن شاعران و نویسندگان و نقاشان و فیلم سازان آثار خود را که پیشتر منتشر نشده باشد ارائه می‌کنند. امسال آثاری از حدود چهل کشور در این جشنواره شرکت دارند. این جشنواره هر سال در یکی از شهرهای دنیا برگزار می‌شود و امسال برای اولین بار در شهر استکهلم، در بنای جایزه معتبر نوبل، برگزار خواهد شد.

در لیست نامزدهایی که به دوره دوم راه یافته اند، اسم دلشاد فرهادزاد، شاعر و استاد دانشگاه سمرقند برای مخاطبان تاجیک شادی بخش بود. دلشاد فرهادزاد که یکی از دانشجویان برجسته رشته زبان و ادبیات فارسی-تاجیکی در دانشگاه دولتی سمرقند بود، حال در همین دانشکده به عنوان استاد ادبیات معاصر مشغول به کار است و همزمان رساله دکترای خود را می نویسد. دلشاد فرهادزاد نویسنده وبلاگ مهرآیین است که می توانید در اینجا بخوانید (اگر با خط سیریلیک آشنایی دارید). در این ویدیوی می توانید به نمونه اشعار دلشاد فرهادزاد با اجرای خود او گوش دهید.

دلشاد فرهادزاد یکی از استعدادهای فعال در سمرقند امروز است که از اعتبار و محبوبیت گسترده ای در میان نسل کهنسال و هم نسل جوان سمرقند برخوردار است. از او تا حال سه مجموعه شعر به چاپ رسیده است و مجموعه تازه شعر او که هنوز منتشر نشده حالا در مسابقه ادبی جشنواره بین المللی اروآسیا عرضه شده است. آثار کسانی که جزو برندگان قرار می گیرند بر اساس قوانین این جشنواره به زبان انگلیسی ترجمه می شود و سال دیگر در دسترس خوانندگان انگلیسی زبان خواهد بود.

قرار است در تاریخ ۱۷ تا ۲۱ ماه نوامبر در این جشنواره اثار دیگر نویسندگان تاجیک نیز با زبان انگلیسی رونمایی بشوند. کتاب “همسایه زن های عزیزم” از گل صفت شهیدی که به زبان روسی نوشته شده است و رمان کوتاه “سندرم استکهلم” شهزاده سمرقندی که با زبان فارسی-تاجیکی نوشته شده و با دو خط به چاپ رسیده با ترجمه یولتان صادقوا، مترجم اشعار فروغ فرخزاد، به زبان روسی ترجمه و چاپ شده است که در این جشنواره رونمایی خواهد شد. رمان سندرم استکهلم که سال گذشته نویسنده اش برنده جایزه بهترین نویسنده سال شد امسال با ترجمه داریوش محمدپور و ویرایش استفن بلاند از فارسی به زبان انگلیسی برگردانده شده است.

جوایز ادبی اروآسیا که امسال برای ششمین بار برگزار می شود ۳۵ هزاد پوند ارزش دارد که سالانه به چهار نامزد اعطا می شود. جایزه بهترین نویسنده زن که با ابتکار مدیر دانشگاه توریسم و گردشگری کشور قزاقستان راه اندازی شده است به مبلغ ۵ هزار پوند افزون بر جوایز دیگر اعطا می شود. چهار برنده نهایی امسال از بین پیش از هزار و صد شرکت کننده انتخاب خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com