گزارشگر لیلا راوند : از زنان پیشاهنگ ایران، موضوع اصلی مصاحبه: «پناهندگی و تن فروشی زنان ایرانی در کردستان عراق
فرانک الماسی فعال زنان، به نظر بنده راه های بسیاری هست که میتوان برنامه های مختلف و مفیدی ارئه داد برای اگاه سازی در مورد » پناهندگی و تن فروشی » در کشورهای توسعه یافته و همچنین کردستان عراق.
موضوع پناهندگی:در مدت ۳۸ سال گذشته شهروندان زیادی از ایران به دو دلیل وارد خاک کردستان عراق شده اند: یکی از این دلایل افراد سیاسی و ازادی خواه هستند که در ایران هیچگونه امنیت جانی ندارند ناچار به ترک وطن شده و بەکشور عراق مهاجرت میکنند ودر بسیاری خود را به عضویت اپوزسیون ایرانی در می اورند، دلیل دیگری که مهاجرت به این کشور افزایش یافته در سالهای اخیر و به دلیل تحریمها در ایران و وضعیت بحرانی اقتصادی و افزایش سرسام اور بیکاری و کم در امدی و افزایش خانواده های زیر فقر در ایران مهاجرت به کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه روز به روز افزایش یافته است، در این میان تعداد زیادی از این مهاجران زنان و دخترانی هستند که «کارگران جنسی یا توریستهای جنسی «هستند که بیشتر مهاجران موقتی هستند و به راحتی به ایران رفت و امد دارند.
زنان پیشاهنگ ایران،در مورد تن فروشی نظر خاصی دارید؟
موضوع تن فروشی پدیده جدیدی نیست و از دوره مادها این پدیده را شاهد بوده ایم و هم اکنون نیز به یک پدیده جهانی تبدیل شده ،اما شناخت و علل رفتن به سوی تن فروشی به عنوان یک شغل زنگ خطری است برای جوامع امروزی.همچنین امارهای واقعی بسیار تکان دهنده از زنان و دخترانی که در خارج از ایران به کار تن فروشی می پردازند وجود داره که متاسفانه در رسانه ها اعلام نمیشوند، در این میان زنان و دخترانی که وارد کشور عراق میشوند دو دسته هستند: ۱ دسته زنانی که خود در ایران تن فروش هستند و کارگر جنسی نام دارند ،۲ دسته دیگرزنان و دخترانی هستند که توسط باندهای قاچاق انسان به کشورهای از جمله عراق، ترکیه ، دبی و دیگر کشورها فرستاده میشوند، عوامل اصلی مهاجرت زنان به عراق و دیگر کشورها:۱. افزایش بیکاری در ایران،۲ افزایش امار طلاق در ایران در سال ۹۵-۹۶ بیش از ۷۰ در صد طلاق در بین زنان و دختران که سن انها «۱۰ تا ۱۹ سال» بوده،۳ همچنین ایران در بین ۴۰ کشور دنیا، بیشترین امار زنان مطلقه یا بیوه را دارا میباشد، ۴. نبود امنیت شغلی،۵. استثمار در محیط کار توسط کارفرما، ۶ افزایش صیغه زنان پیشاهنگ ایران، لطفا در مورد سن وهمچنین درامد حاصله انها توضیح دهید؟
دختران ۱۳ تا ۲۰ ساله در شهرهای»قم ، مشهد، شیراز»،۷. افزایش اعتیاد میان زنان و دختران، ۸. ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال، ۹. افزایش فرار زنان و دختران از خانه . گزارشهای منتشره در سال ۲۰۱۶ افزایش زنان جوان ایرانی که در دبی مشغول تن فروشی بودند، احتمالا قربانیان اصلی قاچاق انسان باشند، طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ انتقال دختران ایرانی به کشورهای خلیج فارس برای سو استفاده جنسی افزایش پیدا کرده است، همچنین در سال ۲۰۱۵ نیز گزارشی از کردستان عراق شهر «سلیمانیه » منتشر گردید که دختران خردسال ایرانی برای کار در روسپی خانه ها بعنوان «کارگران جنسی»مشغول بکار بوده اند، بیشترین امار از شهرهای تهران،تبریز،استارا که سن انها کمتر از ۱۸ سال گزارش شده است.به گفته کسی که از نزدیک با این زنان حرف زده از صیغه یک ساعته یا یک هفته حرف زنده اند که بعنوان بهره برداری جنسی میتوان به ان اشاره نمود.
زنان پیشاهنگ ایران، شما به عنوان یک فعال زن ایا بر این باور هستید که همه زنان ویا دخترانی که ایران را ترک میکنند تن فروش هستند؟
همچنین در میان این زنانی هستند که قصدشان تن فروشی نبود ه و اصلا تن فروش نبوده اند ولی پس از مهاجرت به کردستان عراق به دلیل نبود هیچگونه پشتیبان دولتی از انها و نبود حمایت مالی و نبود سرپناه به ناچار به کار تن فروشی روی اوردهاند و حتی در برخی موارد به عنوان زن دوم یا سوم مردان هوسران عراقی در امدهاند، این در حالی است که این زنان هیچگونه حمایت قانونی نیز ندارند و در زمان زندگی با این مردان هرگونه خشونت خانگی را پذیرا میشوند و یا در زمان جدایی از همسران هیچگونه حق و حقوقی به انها تعلق نمیگیرد و تنها از لحاظ روحی و جسمی مورد خشونت و مورد تعرض قرار گرفته اند.
تجارت سکس در کردستان عراق غیر قانونی است و کارگران جنسی در شهر اربیل و دیگر شهرها معمولا به طور غیر قانونی کار میکنند، اغلب کارگران جنسی که از ایران می ایند نیز ۱۵ روز اقامت دارند و پس از اتمام این مدت چند روزی را به ایران برگشته و دوباره به کرستان می ایند.
زنان پیشاهنگ ایران، ایا شما به عنوان فعال زنان وتحقیقاتی که داشتید می توانید این گروه مهاجر طبقه بندی کنید؟
با جستجو در مورد وضعیت تن فروشی در عراق توانستم با یکی از زنانی که رفت و امد به ایران داشت توانستم در این مورد حرف بزنم و این اماروارقام رو در اوردم»ب.ت»این زنان معمولا سه گروه هستند ، اول دختران جوان هستند که با هماهنگی تجار و بازرگانان عراق و به واسطه تجار ایرانی از ایران می‌آیند. در هتل‌های آنچنانی اقامت دارند و ، با مقامات رفت و آمد می‌کنند و درآمد بالایی هم دارند. دوم؛ دختران جوان و میانسال که توسط افرادی گردشگرکه البته اینها دو دسته‌اندیا»کرد هستند که بیشترشان دارای اقامت کاری بوده و توسط خود نیروهای آسایش و یاکارفرمایانشان سازماندهیمی‌شوند. دسته دوم غیر کردها هستند» که بیشتر اقامت ۱۵ روزه می‌گیرند. میانگین درآمد آنها در ۱۵ روز حدود ۳۰۰۰ دلار است. البته بستگی به خود دختران هم دارد که علاوه بر قیمت طی شده چقدر بتوانند انعام بگیرند.
سوم؛ زنان مسن هستند که عموما ساکن عراق هستند و با کارگران ایرانی و یا اقشار کم درآمد در ارتباط هستند.این زنان در طول تجارت سکسی که دارند بنابه مشکلات سنتی و عقب افتاده ذهنی مردان عراقی استفاده از امکانات پزشکی هم انجام نمیشود و حتی کارت سلامت هم ندارند و در زمان تجارت زنان دچار بیماریهای از جمله «ایدز»میشوند این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از این زنان در باره ایدز اطلاعاتی ندارند و هرگز ازمایش ایدز نداده اند،در کشورهای پیشرفته و صنعتی کارگران جنسی تحت نظر پزشک هستند و از کارتهای سلامت برخوردار هستند و حتی ساعت کاری معینی دارند، ولی در کشوری اسلامی و مذهبی مثل عراق نه ساعت کاری مشخصی وجود داره و نه کارت سلامت و هیچ کس حتا خود زنان نمیتوانند پیگیر این موضوع باشند چون بازداشت و زندانی و در بعضی از موارد هم به ایران باز گردانده میشوند.
زنان پیشاهنگ ایران، در مورد تحصیلات این افراد لطفا توضیح دهید؟
در خصوص سطح تحصیلات زنان تن فروش به گفته امارهای موجود ۳۰ در صد بیسواد و بیش از ۷۰ در صد دارای مدرک بالای دیپلم هستند که این موضوع یک هشدار جدی است .
زنان پیشاهنگ ایران، تحقیقت شما در مورد مجرد بودن ویا متاهل بودن این افراد به ما چیست؟
در ادامه میخواهم اضافه کنم که در میان این زنان و دخترانی که در کردستان عراق تن فروشی میکنند ، نیمی از انها متاهل و دارای همسر و حتا فرزند هستند، به گفته یکی از این زنها اولین باری که اقدام به تن فروشی کرده در ایران به اجبار همسر و برای تهیه موادبرای همسر سابقش بوده است،پس از ورود به خاک عراق و به دلیل نبود هیچ سرپناهی شروع به کار تن فروشی کرده و حتا یک بار نیز به ازدواج یکی از مردهای عرب در امده و پس از سه ماه بدون هیچ قید و بندی وی را طلاق داده است،زنانی که متاهل هستند و وارد عراق میشوند برای تجارت سکس معمولا با همسران خود این کار را ادامه میدهند،زنانی که متاهل هستند و دارای فرزند میباشند و هیچگونه حالت تفریحی ندارد و برای کسب درامد و امرار معاش است، ولی به نظر میرسد دخترانی که برای فرار از وضعیت موجود خانواده خود اقدام به تن فروشی و پناهندگی در کشور عراق میشوند برای رفع نیازهای جنسی و کسب درامد و خرید لباسها و تامین نیازهای نداشته خود میشوند.ناگفته نماند که هرس گاهی این زنان و دختران جوان توسط همین مردان هوسران به دلیل افزایش ساعتهای سکسی دچار خونریزی های شدید شده و جانشان را از دست میدهند و در سکوت رسانه ها دفن میشوند.
امارهای موجود نشان میدهد که سن زنان حداقل ۱۳ و حداکثر ۳۵ ساله هستند .
زنانی که خود را به سازمان اداره مهاجرت در کردستان عراق معرفی نموده اند توسط این سازمان هیچگونه حمایت مالی نمیشوند و هیچ قانونی برای حمایت از این زنان وجود ندارد .
زنان پیشاهنگ ایران، با تشکر از فعال زنان خانم فرانک الماسی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com