۱۰ سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی است که برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن در نظر گرفته شده و شعار امسال آن “یک دقیقه وقت بگذارید، یک زندگی‌ را تغییر بدهید” است. به همین مناسب در این روز تصمیم گرفتیم چند راه کاربردی پیشگیری از خودکشی را معرفی کنیم. فراموش نکنید که در تمام موارد پس از اطمینان از ثبات نسبی روحی فرد در معرض خودکشی حتما باید وی را تشویق و حمایت کنید تا از یک روانشناس کمک دریافت کند.

🔸 فرد مستعد خودکشی را جدی بگیرید
اغلب مردم فکر می‌کنند کسی که در مورد خودکشی حرف می‌زند، خودکشی نمی‌کند. مطالعات نشان داده است ۷۵ درصد افرادی که مرتکب خودکشیِ منجر به فوت می‌شوند، در چند هفته یا چند ماه پایانی عمرشان طوری رفتار می‌کنند که به دیگران بفهمانند به شدت ناامید هستند. بنابراین، هر فردی که احساسات خودکشی‌گرایانه از خود بروز می‌دهد، نیازمند توجه فوری است.

🔸 رفتار خودکشی‌گرایانه نشانه‌ی درخواست کمک است
فردی که به خودکشی فکر می‌کند، آدم سردرگمی است که بخشی از وجودش خواستار ادامه‌ی زندگی و بخش دیگری از وجودش خواستار مرگ و پایان دادن به مشکلات است. فردی که از تمایلات خودکشی‌گرایانه‌اش صحبت می‌کند، در واقع از جانب آن بخشی از وجودش وارد صحبت شده که خواستار ادامه‌ی زندگی است. وقتی چنین فردی به سراغتان می‌آید، احتمالا فکر کرده که بیشتر از سایرین نگرانش هستید و خوب می‌دانید چطور کمکش کنید تا با ناکامی‌ها کنار بیاید. یادتان باشد که چنین فردی فکر می‌کند محرم اسرارش خواهید بود. مهم نیست که محتوای کلام و رفتار این آدم چقدر منفی و نا‌امیدکننده است، همین که چنین فردی به سراغ‌تان آمده حرکت امیدبخشی است و نشان می‌دهد که نسبت به شخص شما نظر مثبت دارد.

🔸 شنونده‌ی خوبی باشید و و کمک خود را قطع نکنید
به جای اینکه جروبحث یا نصیحت کنید، صبور باشید، همدردی کنید و طرف مقابل‌تان را پس نزنید. اجازه دهید تا از طریق صحبت با شما احساساتش را تخلیه کند. پیگیر حال او باشید و سعی کنید در هر برخورد نشان دهید که نگرانش هستید و می‌خواهید ارتباط‌تان را همچنان حفظ کنید.

🔸 فردی را که مستعد خودکشی است، تنها رها نکنید
چنانچه در محل زندگی فرد مستعد خودکشی، ابزار یا موادی وجود دارد که حدس می‌زنید به درد خودکشی می‌خورند، همگی را از دسترس خارج‌ کرده و محیط را پاکسازی کنید.

🔸 سوال کنید.
از طرف مقابل‌تان بپرسید آیا به خودکشی فکر می‌کند؟ اغلب مردم فکر می‌کنند صحبت در مورد خودکشی موجب می‌شود که طرف مقابل به فکر خودکشی بیوفتد این مسئله حقیقت ندارد. با پرسیدن این سوال به او می‌فهمانید که نگرانش هستید، وضعیتش را جدی گرفته‌اید با این طرز رفتار در واقع به طرف مقابل‌تان فرصت داده‌اید که احساسات سرکوب شده و دردمندش را بیرون بریزد. این استراتژی کمکتان می‌کند تا بفهمید فردی که در فکر خودکشی است، تا کجا پیش رفته و چقدر با خودکشی فاصله دارد.

مرکز مشاوره رنگین کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com