بنا به اخبار رسیده از مشکین شهر (خیاو) شهرام رادمهر فعال سیاسی و مدنی سرشناس حرکت ملی آذربایجان حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به وقت ایران توسط ماموران اطلاعات حاکمیت ایران دستگیر شده است. ماموران پس از دستگیری شهرام رادمهر به منزل پدری ایشان واقع در مشکین شهر یورش برده و با ایجاد رعب و حشت به  تفتیش و جستجوی ددمنشانه خانه پرداختند. مامورین امنیتی لوازم و اشیا خانه را بهم ریخته و آسایش اعضا خانواده رادمهر را بر هم زدند.

امروز تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۳ همچنین حوالی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به وقت ایران ماموران امنیتی دولت ایران دکتر لطیف حسنی از فعالین مدنی و سیاسی شناخته شده آذربایجانی را در شهر کرج بازداشت کردند. ماموران پس از دستگیری ایشان را به مکان نامعلوم برده و بازداشت کرده اند.

دکتر لطیف حسنی و شهرام رادمهر از اعضای سابق کمیته مرکزی تشکیلات حرکت بیداری ملی آذربایجان جنوبی (ایران) ” گاموح” می باشند. در حال حاضر شهرام رادمهر عضو کمیته تشکیلات مرکزی حرکت بیداری ملی آذربایجان جنوبی نوین”ینی گاموح” و دکتر لطیف حسنی رئیس این تشکیلات می باشد.

دکتر لطیف حسنی قبل از این در تاریخ ۲۴ می ۲۰۱۰ هم توسط مامورین اطلاعاتی دستگیر و پس از ماهها شکنجه و بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با سپردن قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ آزاد شده بود.

شهرام رادمهر هم تا کنون بارها به علت فعالیت مدنی و دفاع از حقوق فرهنگی و مدنی ترک های آذربایجان در ایران توسط عوامل حکومت ایران دستگیر شده و به حبس محکوم شده است. ایشان در تاریخ ۱۲ دسامبر سال ۲۰۰۳ در مراسم ۲۱ آذر در قبرستان امامیه شهر تبریز دستگیر و پس از مدتی بازداشت به ۶ ماه حبس ماه تعزیری محکوم شد که به مدت ۲ سال تعلیق گردید. بار دیگر در تاریخ  ۲۴ می ۲۰۱۰ توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و پس از ۱۴۹ بازداشت موقت که اکثر مدت بازداشت را زیر شکنجه و بازجویی در بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز گذرانده بود با قرار وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی آزاد شد و بعد با حکم دادگاه انقلاب تبریز به یک سال حبس تعزیری محکوم گردید و دوباره برای اجرای حکم حبس یکساله خود به زندان بازگشت.

در ماه های اخیر فشار بر فعالین مدنی آذربایجان افزایش یافته است. در حال حاضر آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی از اعضای کمیته مرکزی تشکیلات توسط نیروهای امنیتی دستگیر و در اداره اطلاعات تبریز در بازداشتگاه انفرادی بسر می برند. احتمال می رود این دو فعال مدنی پس از دستگیری به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده باشند.

ترک های آذربایجان نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت کشور ایران را تشکیل می دهند و از ابتدایی ترین حقوق انسانی و مدنی خود که نوشتن و خواندن به زبان مادری خود می باشد محروم هستند. هر ساله صدها نفر از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجانی به خاطر دفاع از هویت و حقوق مدنی و فرهنگی خود تحت فشار قرار می گیرند. این فعالین با اتهامات واهی و ساختگی دستگیر، بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته و به حبس های طویل المدت محکوم می شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com