مستندات زیر بخشی از شکایات، ابهامات و تناقضات موجود در پرونده علیرضا تاجیکی است که در بهت و حیرت فعالان حقوق بشر به اتهام قتل عمد و لواط به عنف در نوجوانی، اعدام شد.

صدور مجازات اعدام برای کودکان مطلقا ممنوع و نقض کنوانسیون حقوق کودک است. به گفته رها بحرینی پژوهشگر امور ایران در عفو بین‌الملل “واژه‌های کافی برای ابراز انزجار و خشم نسبت به این اعدام وجود ندارد”.

ایران بالاترین سرانه اعدام را در جهان داراست. لغو اعدام به عنوان مجازاتی اساسا غیرانسانی از اهم مطالبات فعالان حقوق بشر در حوزه ایران است. روابط رضایتمندانه همجنسگرایانه تحت عنوان لواط و مساحقه در قانون مجازات اسلامی مشمول شلاق و اعدام می‌شود که نقض آشکار حقوق بشر به شمار می‌رود. شش رنگ در حوزه راهبردی جرم‌زدایی از هر فرصتی در مجامع بین‌المللی برای تاکید بر اولویت لغو مجازات اعدام برای رابطه جنسی همجنسگرایانه استفاده کرده است.

سرآغاز جر‌م‌زدایی از روابط جنسی رضایتمندانه بین دو همجنس، حذف همجنسگرایی از فهرست بیماری‌های روانی در دهه هشتاد آمریکا بود که راه را در جهان برای به رسمیت شناختن حقوق انسانی و حقوق شهروندی این افراد باز کرد. با این حال مجازات اعدام هم‌چنان در ۱۵ کشور جهان[۱] بواسطه احکام شریعت یا قانون برای همجنسگرایان وجود دارد. در صدر فهرست این کشورها نام ایران قرار دارد.

مطابق ماده ۲۳۳ قانون مجازت اسلامی، لواط دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در دبر انسان مذکر را شامل می‌شود، حدی که پزشکی قانونی از معاینه و تشخیص آن ناتوان است و با این حال حکم مرگ در پی دارد.

همانطور که در مورد علیرضا تاجیکی پیداست وی با سابقه داشتن پرونده‌ای که موضوع آن ارتکاب تفخیذ علیه او بوده، این بار تحت ارعاب و شکنجه برای اقرار به لواط به عنف قرار گرفت و علیرغم اعاده دادرسی به دلیل عدم آگاهی او از معنی لواط و مجازات آن، حکم به قوت خود باقی ماند.

همانطور که در این درخواست اعاده دادرسی آمده است:

“عمل ارتکابی علیه اینجانب در ۲ سال قبل از وقوع جرم تفخیذ بوده و شامل حد لواط نبوده است؛ بنابراین اینجانب در زمان اقرار، نسبت به ارکان حد لواط و شرایط ثبوت مجازات آن بی‌اطلاع بوده و ماننده تصور عوام هرگونه عمل منافی عفت دو انسان مذکر را شامل عنوان لواط می‌دانسته است.”

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت علیرضا تاجیکی یک نوجوان “فاسد” بود. این صحبت و مدارک موجود نشان‌دهنده آن است که دستگاه قضایی ایران با پرونده‌های با موضوع اعمال به اصطلاح “منافی عفت”، به دور از عدالت، متعصبانه و با ابهام برخورد می‌کند.

متاسفانه به دلیل اتکاء قانون به شرع و شنیع دانستن رابطه جنسی همجنسگرایانه رضایتمندانه (که در عرف بین‌المللی جرم نیست و نباید مشمول مجازات شود)، با فرد مرتکب هر شکل از رابطه همجنسگرایانه، به مثابه تهدیدی عظیم برای جامعه که باید به صورت سریعا از صحنه اجتماع پاک گردد برخورد می‌شود. بدین ترتیب در روند اثبات اتهامی که ممکن است به مرگ یک انسان بیانجامد حتی پایبندی به قوانین ایران نیز صورت نمی‌گیرد.

کما اینکه بر طبق این مستندات، نظر به نتایج پزشک قانونی، تاخیر ارسال نتایج تا دو سال و اهمال در انجام آزمایش DNA، عمل لواط هرگز ثابت نشد و اقرار “غیریکنواخت” علیرضا تاجیکی به آن (تحت شکنجه فیزیکی و روانی) “جداً مخدوش” است. در خصوص اتهام قتل نیز تعارضات آشکار وجود داشته است. با این وجود و علیرغم آنکه اعدام متهمان برای جرمی که در زیر ۱۸ سال مرتکب شده باشند ممنوع است حکم اعدام وی جاری شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مفصلی که در سال ۲۰۱۰ در رابطه با “وضعیت همجنسگرایان و دیگر اقلیت‌های جنسی در ایران” منتشر کرد، اعلام کرد که به دلیل غیرعلنی برگزار شدن جلسات دادگاهی که به “مسائل اخلاقی” می‌پردازند، تعیین تعداد افرادی که در ایران به دلیل روابط همجنسگرایانه محکوم و اعدام می‌شوند، دشوار است و در بسیاری موارد افراد دارای روابط همجنسگرایانه تحت عنوان “تجاوز” اعدام می شوند.
——
[۱]. ایران، عربستان سعودی، سودان، یمن، نیجریه، سومالی، افغانستان، پاکستان، قطر، موریتانی، امارات متحده عربی، بخش‌هایی از عراق، مناطق تحت کنترل داعش، برونئی و چچن.
——

با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🏳️‍🌈 https://t.me/Iran6Rang
🏳️‍🌈 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🏳️‍🌈 https://www.instagram.com/6rangiran
🏳️‍🌈 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🏳️‍🌈 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‍

#علیرضا_تاجیکی #اعدام #لواط #مساحقه #همجنسگرایی
#تجاوز #قانون #قانون_مجازات_اسلامی #ایران #عفو_بین‌الملل
#لغو_اعدام #دستگاه_قضایی #زندان #شیراز

 

   

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com