درصورتی که نور طبیعی به اندازه‌ی کافی به شما نرسد، ممکن است افسرده شوید، و افسردگی باعث کندی مغز شما می‌شود. تحقیقات نیز نشان می‌دهند که نور خورشید کمک می‌کند مغز شما عملکرد بهتری داشته باشد.
محققان موفق شده‌اند تا ارتباط بین تاریکی و افسردگی را به خوبی اثبات کنند. در سال ۲۰۰۷ یک مطالعه در آکادمی ملی علوم، برای اولین بار نشان داد که محرومیت از نور باعث تغییرات عمیقی در مغز می‌شود.
در این مطالعه، دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه پنسیلوانیا به مدت شش هفته موش‌ها را در تاریکی نگه داشتند. حیوانات نه تنها رفتارهای مرتبط با افسردگی را از خود نشان دادند بلکه مناطقی از مغز که در طول افسردگی انسان، دچار کم تحرکی می‌شوند نیز در این موش‌ها دچار آسیب شدند.
محققان نورون‌هایی که نوراپی‌نفرین، دوپامین و سروتونین (انتقال دهنده‌های عصبی رایج در احساسات، لذت و شناخت) تولید می‌کنند را در فرآیند مرگشان، مورد مشاهده قرار دادند. این مرگ عصبی که در بعضی مناطق با آسیب پذیری ارتباطات سیناپسی همراه بود، ممکن است مکانیسم زیربنایی ارتباط بین تاریکی و اختلال افسردگی فصلی باشد.
گری استون جونز، محقق اصلی این مطالعه، گمان می‌کند که اثرات ناشی از تاریکی، به دلیل اختلال و قطع کارکرد “ساعت بدن” ایجاد ‌شود. او می‌گوید: ” “هنگامی که سیستم زیست‌شناختی روزانه‌ی بدن، نور طبیعی دریافت نمی‌کند، این به نوبه‌ی خود باعث تغییرات در سیستم‌هایی از مغز می‌شود که خلق‌وخو را تنظیم می‌کنند.”
در این مطالعه، درمان موش‌ها با داروهای ضد افسردگی به طور قابل توجهی موجب بهبود آسیب مغزی و رفتارهای افسردگی در آن‌ها شد.

لینک مطالعه‌ی ذکر شده در متن

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com