اطلاعیه شورای همبستگی پناه جویان وپناهنده گان ایرانی در ترکیه

روز سه شنبه ۱۸ می یک پناه جویی کرد ایرانی با نام بهزاد محمودی ( محمد ) به علت عدم رسیدگی به پرونده اش در مقابل دفترکمیساریای عالی پناهنده گان شهر اربیل کردستان عراق اقدام به خود سوزی کرد. این صحنه دلخراش و نارحت کننده درست در جلو دوربین کانال های تلویزیونی احزاب حاکم در کردستان و در مقابل دفتر کمیساریا انجام گرفت. این کانال های تلویزیونی تا آخرین لحظه از زوایای مختلف کباب شدن این جوان را به تصویر کشیدند، اما در کمال ناباوری هیچ اقدامی برای ممانعت فرد مذکور از خود کشی توسط کسانی که در صحنه حضور داشتند انجام نگرف. درنهایت پناه جویی معترض با سوختگی نود درصدی روانه بیمارستان گردید. کمیسایای عالی پناهنده گان و حکومت اقلیم کردستان عراق مسئول این واقعه دلخراش هستند و باید جوابگو باشند.
لازم به ذکر است حدود بیست دقیقه بعد از خود سوزی این پناهجو آمبولانسی جهت انتقال وی به بیمارستان اعزام شد. این شرایط به شدت بحرانی و غیر انسانی که پناهجویان ایرانی برای گریز از آن اقدام به خودکشی می کنند تنها مربوط به کردستان عراق نیست. متاسفانه چندین سال است که کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل و کشورهای پناهنده پذیر از برخورد بشردوستانه ومناسب حق و حقوق پناهندگی برای ایرانیها سرباز زده اند. این عدم رسیدگی و پاسخ مناسب، وضعیت غیر قابل تحملی را برای پناه جویان ایرانی به وجود آورده است. خودکشی، تن فروشی، مرگ در بیابان ودریا با زندگی پناه جویان ایرانی عجین شده است.
مردم ایران بیش از چهل سال است زیرحاکمیت فاسد و فاشیست جمهوری اسلامی به بیرحمانه ترین وجه تحت فشار قرار گرفته اند و هر ندای آزادیخواهانه با بازداشت و زندان، شکنجه و تجاوز و اعدام پاسخ گرفته است. جایز نیست مجامع حقوق بشری و بین المللی هم آنها را فراموش و مورد جفا قرار دهند.
شورای همبستگی پناه جویان و پناهنده گان ایرانی ضمن حمایت از حق و حقوق پناهندگی براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیونهای مرتبط با آن باردیگر مجامع حقوق بشری و وجدانهای بیدار را برای حمایت از پناه جویان فراموش شده ایرانی فرامی خواند. ما همگام با داد خواهان این واقعه ناگوار، اعتراض خود را نسبت به عملکرد غیر انسانی کمیساریای عالی پناهنده گان و حکومت اقلیم کردستان ابراز می داریم. باید تلاش کرد مسئولین مربوطه را شرمسار و وادار به پاسخ گویی کرد.

شورای همبستگی پناه جویان وپناهنده گان ایرانی در ترکیه
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲۰ مه ۲۰۲۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)