ولوودینیا، درد مزمن در ناحیه اطراف دهانه واژن، کلیتوریس و لُب‌های بیرونی و درونی واژن و مجرای ادرار است. متاسفانه پزشک‌ها علت ایجاد این بیماری را نمی‌دانند و تا چندی پیش نیز حتی این نوع درد به عنوان یک اختلال درد مزمن در نظر گرفته نمی‌شد. حتی امروزه بسیاری از زنان مبتلا، تشخیص درست این بیماری را از پزشک‌های خود دریافت نمی‌کنند.
دو زیرشاخه‌ی اصلی ولوودینیا وجود دارد

ولوودینای عمومی:
حضور درد در مناطق مختلف فَرج در زمان‌های مختلف، درد ممکن است مداوم باشد یا هر ازچند مدتی رخ دهد. لمس کردن یا فشار دادن ناحیه فَرج ممکن است در برانگیختن درد اثر داشته باشد یا نداشته باشد. اما این عمل ممکن است در هنگامی که درد وجود دارد باعث افزایش آن شود.

ولوودینای موضعی:
درد در یک ناحیه بخصوص فرج وجود دارد و اغلب به صورت سوزش حس می‌شود. این نوع از درد با فشار و یا لمس کردن تحریک می‌شود، مثل داشتن رابطه جنسی و یا نشستن طولانی مدت.

علت ایجاد این بیماری هنوز کشف نشده است اما می‌دانیم که قطعا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی دلیل ایجاد این بیماری نیست و زنان در هر سن، از اوایل دوران نوجوانی، ممکن است به آن مبتلا شوند.

علائم این بیماری معمولا ناگهان بروز می‌کنند و ممکن است از چند ماه تا سال‌ها باقی بمانند. رایج‌ترین علائم این بیماری عبارتند از:
سوزش، احساس گزیدگی، حساس شدن ناحیه، تیرکشیدن، درد، خارش، سفتی و حالت سوزن‌سوزن شدن ناحیه.

شما ممکن است علائم این بیماری را در همه زمان‌ها یا بعضی مواقع داشته باشید و در تمام بخش‌های فرج یا تنها قسمت بخصوصی از فرج درد داشته باشید. همچنین در طول انجام فعالیت‌هایی مانند رابطه جنسی، ورزش، راه رفتن، استراحت کردن، دوچرخه سواری، استفاده از تامپون و نشستن علائم بیماری عود کند.
یکی از رایج‌ترین انواع درد در این بیماری نوعی درد سوزنده است. بعضی زنان این درد را به صورت درد چاقو یا درد ریختن اسید روی پوست توصیف می‌کنند. در هنگام درد اگرچه ظاهر کلی فرج عادی به نظر می‌رسد اما ممکن است کمی ملتهب یا ورم کرده باشد.

این بیماری اثر عظیمی بر زندگی فرد مبتلا می‌گذارد زیرا مانع از فعالیت جنسی، ورزش کردن، ایجاد روابط اجتماعی و کار کردن افراد می‌شود. اکثر زنان مبتلا، این حس را دارند که کنترل زندگی خود را از دست داده‌اند.
اگرچه ولوودینیا خطرات جانی ندارد اما با توجه به این‌که مانع از این می‌شود که فرد زندگی اجتماعی مورد نظرش را داشته باشد، در نتیجه باعث افسردگی، اضطراب، عدم اعتماد بنفس و تخریب تصویر ذهنی شخص از خودش شود.
متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد. هنگامی که پزشک علائم خاص شما را مورد ارزیابی قرار داد، می‌تواند توصیه‌های درمانی خود را ارائه کند و برای رهایی از درد و یا کمک به مدیریت درد، توصیه‌های خود را به شما بگوید.

در نظر داشته باشید که ممکن است درد ناحیه تناسلی شما، به دلایلی مانند عفونت‌ قارچی و یا باکتریایی، دیگر بیماری‌های پوست و یا دیگر مشکلات پزشکی مانند دیابت نیز باشد و برای تشخیص درست آن، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا تمام این احتمالات بررسی شوند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com