علی جلالی -در روزهای اخیر و با اوج گرفتن نرخ کالاهای مختلف در بازار کشور، به جای آنکه شاهد راهکاری برای کاهش نرخ رشد قیمت ها باشیم، شاهد دستوراتی از جمله بالابردن برخی قیمت ها و حذف ارز دولتی از برخی دیگر کالاها بودیم. گرچه در برخی موارد اخبار دیگر مبنی بر نامشخص بودن سیاست های دولتی منتشر شده است اما گویی در عمل و با توجه به اولویت های سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی به حال خود رها شده و مسوولان کشور فقط برای گذر از این روزها به دستورات و تصمیماتی موقت و اهداف کوتاه مدت قصد پاک کردن صورت مسئله را داشته اند.

به گزارش همشهری آنلاین؛ قیمت سکه در بازار تهران در حالی به مرز یک میلیون و ۶٠٠هزار تومان نزدیک شده که مسئولان مربوطه کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این اتفاق از خود نشان نمی‌دهند.

بنابراین گزارش؛ در آخرین معاملات هفته گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی به یک میلیون و ۵۶٠هزار تومان رسید. این نرخ که در فروردین‌ماه سال ٩٠ معادل ٣٩٠هزار تومان بود، در ابتدای سال‌جاری به ٧٩٠هزار تومان رسید و می‌رود تا در آستانه سال ۹۲رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

همشهری در مطلب خود می نویسد: “محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در شهریور‌ماه امسال کاهش قیمت سکه را قطعی عنوان کرده بود. او البته چندی بعد در آبان‌ماه امسال گفت که اگر قیمت سکه بی‌ضابطه و غیرمنطقی افزایش یابد براساس قیمت‌های جهانی طلا، پیش‌فروش را آغاز می‌کنیم؛ با وجود این، تا‌کنون هیچ اقدامی در این جهت از سوی دولت و بانک مرکزی انجام نشده است.”

این گزارش همچنین با مقایسه قیمت طلا در ماه های گذشته می افزاید: “لازم به یادآوری است که در آبان‌ماه سال‌جاری قیمت هر اونس طلا ١٧٢۵ دلار بود. این نرخ روز گذشته ١۶۶٠ دلار در هر اونس تعیین شد؛ در همین مدت قیمت سکه از یک میلیون و ٢٨٠هزار تومان به یک میلیون و ۵۶٠هزار تومان رسیده است.”

همچنین در حالیکه مهدی غضنفری وزیر صنعت و تجارت پیش از این گفته بود قیمت خودرو تا پایان سال افزایش نمی یابد اما بنابه نوشته همشهری، این گفته عضو کابینه دولت درست از کار در نیامد و دولت رسما مجوز گران شدن دوباره قیمت خودرو را تایید کرد تا خودروسازان ٩۵ درصد از مابه‌التفاوت افزایش قیمت خودروهای سبک تولید داخل را به حساب دولت واریز کنند.از سوی دیگر دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که نابسامانی های پیش آمده در بازارهای مختلف ازجمله مواد غذایی، خودرو و دلار و سکه یک حقیقت است و این نابسامانی ها در روزهای آتی همزمان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال با قدرت بیشتری به سایر بازارهای کشور هم سرایت می کند.

وی با اشاره که این گرانی ها اصلا اتفاق عجیبی نیست و نباید از آن تعجب کرد می افزاید: ” صدالبته که چنین اوضاعی جای نگرانی شدید داشته و نیازمند اتخاذ تدابیر صحیح به‌منظور کنترل اوضاع اقتصادی کشور است. یکی از مهم‌ترین علل سیطره این نابسامانی بر اقتصاد، تورم لجام گسیخته‌ای است که با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان نسبت به ضرورت اصلاح سیاست‌های پولی و مالی اقدام درخور توجهی به‌منظور مهار آن صورت نگرفت و نتیجه این شد که تورم هم‌اکنون از مرز ۲۷درصد عبور کند. طبیعی است که در چنین اوضاعی بعضی از دارندگان کالاهای مورد نیاز مردم، فروش این کالاها را به‌منظور کسب سود بیشتر، به شب عید موکول می‌کنند. این دقیقا یک رفتار اقتصادی و البته نامطلوب و ناپسند است و نباید از آن تعجب کرد. در روزهای گذشته وعده‌هایی مبنی بر پرداخت عیدانه نقد از سوی دولت به مردم داده شده است. این حرف یعنی اینکه به جای کنترل علت‌ها، مسئولان به‌دنبال برطرف کردن معلول‌ها بوده و این کار را از آسان‌ترین راه آن یعنی چاپ اسکناس انجام خواهند داد. به این ترتیب در شرایطی که رکود تورمی بر اقتصاد ایران حاکم است، تقاضا در حال تحریک و افزایش است.”

این استاد دانشگاه همچنین می گوید: “یک محاسبه ابتدایی اقتصادی نشان می‌دهد که در شرایط نبود عرضه، افزایش تقاضا به‌طور حتم تورم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر با وجود رکود در بسیاری از بازارها، فروش نقدی به تعویق می‌افتد تا در آینده‌ای نه چندان دور با قیمت‌های بسیار بالاتر به مردم فروخته شود. بنابراین باز هم تأکید می‌کنم که از بروز چنین شرایطی نباید تعجب کرد. ”

مهدی تقوی همچنین با اشاره به تأثیر تحریم ها می افزاید :”البته در این میان، تحریم‌های اقتصادی هم مشکل را بیش از پیش کرده اما نمی‌توان همه مشکل را به گردن تحریم‌ها انداخت. حتی در همین مورد هم مسئولان اجرایی مدت‌ها فرصت داشتند تا شرایط کشور را با شرایط تحریم‌ها تطبیق دهند. از سوی دیگر مسئولان باید پاسخ دهند که با درآمدهای سرشار نفتی پیش از تحریم‌ها کدام زیرساخت‌های اقتصادی را آماده ورود به شرایط جدید کردند. اما متأسفانه شواهد نشان می‌دهد که در این خصوص هم کاری انجام نشده است.”

اما برخی ناظران بر این نکته پافشاری می کنند که با توجه به افزایش نرخ انواع کالاها، کمبود برخی اقلام مورد نیاز و همچنین کاهش شدید تولید و افت بازار داد و ستد در کشور، آنهم در شب های پایانی سال و با توجه به نیاز شدید بازار عرضه کالا برای پاسخ گویی به مایحتاج مردم، آنچنان حساس و متأثر از جو حاکم بر اقتصاد کشور شده است که با در نظر گرفتن وضع موجود و کاهش ظرفیت های پاسخگویی به مصرف کنندگان به زودی نرخ تورم و گرانی به شکلی تصاعدی بالا رفته و پیش بینی آنچه که در پی آن به وقوع می پیوندد غیرممکن خواهد بود و با وجود چنین روندی و وجود اولویت های سیاسی همچون انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و رقابت های موجود درون نظام و همچنین تقابل سیاسی با کشورهای خارجی و از جمله غرب، فرصتی برای توجه به خواست مردم و کمبودهای اقتصادی وجود نداشته و با گذشت زمان فرصت ها سوخته و امکان نجات کشور از عواقب پیش رو به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com