برنامه تلوزیونی «گوگوش آکادمی» که از شبکه تلوزیونی «من و تو» از طریق ماهواره برای ایران پخش می‌شود این روز‌ها برنامه‌ای جنجالی شده است. جنجال این بار تنها بر سر رقابت صدا‌ها، فرهنگ‌ها، قومیت‌ها برای برنده شدن هنرجوی محبوبشان نیست. این بار جنگ، جنگ ایدئولوژیک بر سر مسأله حجاب است. یکی از هنرجوهایی که برای این دور از رقابت‌ها انتخاب شده است، ارمیا نام دارد، مسلمان است و حجاب بر سر می‌کند.

ارمیا فوق لیسانس فلسفه، از دانشگاه تهران است و معتقد است که زنان محجبه می‌توانند آواز بخوانند. این البته بر خلاف حکم بیشتر فقها و مراجع تقلید شیعه است که گوش دادن به صدای آواز زن را به طور کلی حرام می‌دانند. 

همین فتوی هاست که در ۳۴ سال گذشت در ایران، زنان را از عرصه آواز به طور کامل حذف کرده است و خوانندگان مشهور زن را محدود به مهمانی‌ها و کنسرت‌های خصوصی زنانه کرده است. البته سر کیسه فقیه در این سال‌های آخر کمی شل شده است و کمی آزادی‌های بیشتری به زنان برای آواز خواندن داده‌اند. زنان می‌توانند در کنار گروه کر، تکخوانی کنند. البته صدای زن همچنان حرام است و انتخاب اینکه گوش دادن به چه صدایی گناه است به عهده خود «مومن» است. اگر مومن متوجه شد که لذت، شهوت و ربیه در کار است (به زبان خودمانی دارد خوش می‌گذرد)، صدای زن بر او حرام می‌شود. 

حالا مسأله حضور زنی محجبه در برنامه مسابقه آواز پرطرفدار خانم گوگوش، چندین گروه را عصبانی کرده است: 

  1. مومنین وفادار به احکام فقهی شیعه (با اینکه ارمیا هنوز نگفته است که پیرو کدام مذهب اسلامی است)؛
  2. کسانی که معتقد‌اند اسلام‌‌ همان خشونت صدر اسلامی است و نباید غیر از آن نمایش داده شود؛
  3. کسانی که مخالفت برداشته‌های رهایی بخش از اسلام‌اند؛
  4. و کسانی که با آواز خواندن زن محجبه مشکل ندارند اما می‌گوید ارمیا حجب و حیای مناسب ندارد و بدنش را زیاد تکان می‌دهد. 

حامیان حضور زن محجبه در در برنامه آواز اما به طور کلی از مسأله انتخاب‌های شخصی دفاع می‌کنند و معتقد‌اند که افراد حق انتخاب پوشش دارند و هیچکس حق ندارد پوششی را به دیگری تحمیل کند (کاری که جمهوری اسلامی کند). 

حالا تا  ساعت ۱۰ شب ۱۳ بهمن ماه به وقت تهران، با توجه به این همه اختلاف نظر در مورد حضور زن محجبه خواننده پر کرشمه در برنامه «گوگوش آکادمی»، ممکن است که ارمیا حذف شود. 

پرسش اصلی اما این است که با توجه به اینکه بدن ارمیا، صدایش، حرکات موزونش، خنده‌اش، چشمانش و زیبایی‌اش، این همه موجب اختلاف نظر بین ایرانیان شده است، آیا شما ترجیح می‌دهید بماند یا برود؟ ترجیح می‌دهید که این اختلاف نظر‌ها همچنان ادامه داشته باشد یا که دیگر از این همه دعوا بر سر گوناگونی زندگی افراد خسته شده‌اید؟ 

شاید این یک نظر سنجی تریبونی باشد و یک فراخوان برای اینکه در این مورد بنویسید. آیا ارمیا کاری تاریخی کرده است؟ آیا لازم است که به این مسأله توجه بیشتری شود؟

صفحه ارمیا در تلوزیون من و تو

صفحه شخصی ارمیا در فیس بوک 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com