برنامه تلوزیونی «گوگوش آکادمی» که از شبکه تلوزیونی «من و تو» از طریق ماهواره برای ایران پخش میشود این روزها برنامهای جنجالی شده است. جنجال این بار تنها بر سر رقابت صداها، فرهنگها، قومیتها برای برنده شدن هنرجوی محبوبشان نیست. این بار جنگ، جنگ ایدئولوژیک بر سر مسأله حجاب است. یکی از هنرجوهایی که برای این دور از رقابتها انتخاب شده است، ارمیا نام دارد، مسلمان است و حجاب بر سر میکند.
ارمیا فوق لیسانس فلسفه، از دانشگاه تهران است و معتقد است که زنان محجبه میتوانند آواز بخوانند. این البته بر خلاف حکم بیشتر فقها و مراجع تقلید شیعه است که گوش دادن به صدای آواز زن را به طور کلی حرام میدانند.
همین فتوی هاست که در ۳۴ سال گذشت در ایران، زنان را از عرصه آواز به طور کامل حذف کرده است و خوانندگان مشهور زن را محدود به مهمانیها و کنسرتهای خصوصی زنانه کرده است. البته سر کیسه فقیه در این سالهای آخر کمی شل شده است و کمی آزادیهای بیشتری به زنان برای آواز خواندن دادهاند. زنان میتوانند در کنار گروه کر، تکخوانی کنند. البته صدای زن همچنان حرام است و انتخاب اینکه گوش دادن به چه صدایی گناه است به عهده خود «مومن» است. اگر مومن متوجه شد که لذت، شهوت و ربیه در کار است (به زبان خودمانی دارد خوش میگذرد)، صدای زن بر او حرام میشود.
حالا مسأله حضور زنی محجبه در برنامه مسابقه آواز پرطرفدار خانم گوگوش، چندین گروه را عصبانی کرده است:
- مومنین وفادار به احکام فقهی شیعه (با اینکه ارمیا هنوز نگفته است که پیرو کدام مذهب اسلامی است)؛
- کسانی که معتقداند اسلام همان خشونت صدر اسلامی است و نباید غیر از آن نمایش داده شود؛
- کسانی که مخالفت برداشتههای رهایی بخش از اسلاماند؛
- و کسانی که با آواز خواندن زن محجبه مشکل ندارند اما میگوید ارمیا حجب و حیای مناسب ندارد و بدنش را زیاد تکان میدهد.
حامیان حضور زن محجبه در در برنامه آواز اما به طور کلی از مسأله انتخابهای شخصی دفاع میکنند و معتقداند که افراد حق انتخاب پوشش دارند و هیچکس حق ندارد پوششی را به دیگری تحمیل کند (کاری که جمهوری اسلامی کند).
حالا تا ساعت ۱۰ شب ۱۳ بهمن ماه به وقت تهران، با توجه به این همه اختلاف نظر در مورد حضور زن محجبه خواننده پر کرشمه در برنامه «گوگوش آکادمی»، ممکن است که ارمیا حذف شود.
پرسش اصلی اما این است که با توجه به اینکه بدن ارمیا، صدایش، حرکات موزونش، خندهاش، چشمانش و زیباییاش، این همه موجب اختلاف نظر بین ایرانیان شده است، آیا شما ترجیح میدهید بماند یا برود؟ ترجیح میدهید که این اختلاف نظرها همچنان ادامه داشته باشد یا که دیگر از این همه دعوا بر سر گوناگونی زندگی افراد خسته شدهاید؟
شاید این یک نظر سنجی تریبونی باشد و یک فراخوان برای اینکه در این مورد بنویسید. آیا ارمیا کاری تاریخی کرده است؟ آیا لازم است که به این مسأله توجه بیشتری شود؟
نظرات
این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر میکنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و میخواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com
نظرات
مشکل این است که اینها تکلیف شان با خودشان مشخص نیست. خشونت های اسلام رو به زنان محکوم نمی کنند و اصلا هم در موردش حرف نمیزنند و بعد می خواهند که همه همینجوری اینها رو قبول کنند.
خب این روسری و کلاه و که بر سرش است، یادآوری اون خشونت است. اگر می خواد خودش رو از اون خشونت دور کنه باید این خشونت رو به رسمیت بشناسد. یعنی بگه بله اسلام به زن ها خشونت کرده اما من می خوام با این مبارزه کنم. حالا این مسابقه آواز است اما به طور کلی این که خودشون رو به اون راه می زنند، سوال برانگیزه.
جمعه, ۱۳ام بهمن, ۱۳۹۱
مثل اینکه حذف نشد، چه با حجاب و چه بی حجاب، صداش بد نیست.
جمعه, ۱۳ام بهمن, ۱۳۹۱
اولا حجاب این خانم اسلامی نبود،حجابی است که خانمهای ایرأن به رژیم اسلامی که آنرا بد حجابی مینامند تحمیل کرده اند.آهنگی که اجرا شد تمرین زیاد لازم دارد.من با حجاب مخالفم،زیرا در زیر چادر و چاقچور میتوان به خواهر و مادر خود هم به چشم بد نگاه کرد.
جمعه, ۱۳ام بهمن, ۱۳۹۱
چه کسی تعیین می کند که کدام حجاب اسلامی است؟ مگر غیر از این است که خود زنان پوشش خودشان را انتخاب می کنند. انسان می تواند به هر کسی به چشم “بد” یا “خوب” نگاه کند، در هر پوششی می توان به افراد نگاه جنسی و شهوتی داشت. فرقی نمی کند به نظر من پوشش این آدم چیست. اینکه زنی با پوشش اسلامی دارد کاری می کند که آخوندها منع می کنند به نظر من شجاعانه است. مخصوصا که رژیم سالهاست زن ها را از آواز خواندن منع کرده و اجبار کرده که زن ها در حوزه آواز فعال نباشند.
جمعه, ۱۳ام بهمن, ۱۳۹۱
ما بایستی در ابتدا مشخص کنیم که به چه چیزی اسلام گفته میشود. از این طریق یا بایستی آن را بر اساس تعالیم قرآن و سیره نبی بپذیریم یا برداشته عارفانهای از آن داشته باشیم. در واقع اگر اسلام را از این دو عمل تمیزِ اصلی یعنی سیره و کلام الله تهی کنیم( کاری که اهل تسامح به درجات انجام میدهند) آنوقت چیزی که داریم دیگر اسلام نیست بلکه میشود یک مشی موحدانه عارفانه با قواعد و اصول خاص خودش که میتوان هر اسمی روی آن گذاشت؛ که الزاماً چیز بعدی هم نیست. با این مقدمه میتوان گفت که استفاده از موسیقی و خواندن شعر در سنت نبی امری نکوهیده شمرده شده. جایگاهِ زن هم که در این آیین معلوم است. پس میتوان گفت در عین اینکه این بانو حقِ انتخاب لباس و شغل خود را بصورت امری طبیعی و غیر قابل انکار دارد. عمل ایشان بر اساس تعریف، فعلی مردود بر اساس تعالیم اسلام است و ادامه آن (اصرار بر عمل بر خلاف سنت نبی و قران) ایشان را به صورت خود به خود از جرگه مسلمانان خارج میکند که امر میمونیست. با آرزوی موفقیت برای تمام زنان ایران.
شنبه, ۱۴ام بهمن, ۱۳۹۱
یک ناباور به اسلام یا حجاب همیشه میخواهد همه را مثل خودش ببیند و برای این کار متوصل به هر حربهای میشود. حتی رقصنده و آوازهخوان خواندن یک دختر بااستعداد. یک پیچ و تاب متین و باوقار را بهانه میکنید تا به خیال خود با ایجاد یک پارادوکس بین دو خواسته، او را از چیزی که انتخاب کرده منصرف کنید.
این چه فرقی دارد با اجبار ج.ا.ا در انتخاب حجاب بانوان؟ جز این که آن فشار جسمیتر است و این روحیتر. بهتر نیست خودمان را اصلاح کنیم؟
شنبه, ۱۴ام بهمن, ۱۳۹۱
She is atractive,cute and her voice is ok but i don’t like her scarf.
شنبه, ۱۴ام بهمن, ۱۳۹۱
انتظارهای محیطی و اجتماعی گاه قالبی را برای فرد می سازد که اورا زندانی آن قالب می کند. ایشون در بخش های نخستین برنامه با حجابی حضورداشتند که بخشی از موها پیدا بود ولی رفته رفته با قالب حجاب رسمی تری ظاهرشدندکه موهارا کاملا میپوشاند. من اینجا نام آن را قالب زندانی می دانم. در این مسابقه صدا و توانایی افراد در خواننده شدن بایددر نظر گرفته شود نه مسایل حاشیه ای. من شخصا معتقدم علیرغم اینکه ارمیا صدای خوبی دارد ولی ایشان سبک و کیفیت صدای متفاوت و منحصر به فردی ندارد و افراد با استعدادتری در آن گروه وجوددارد. بهتراست چیزی نو , پدیده ای نو انتخاب شود
دوشنبه, ۲۳ام بهمن, ۱۳۹۱
فکر کنم اگه ارمیا یه تعریفی از حجاب بکنه ,خیلی بهتر میشه درموردش نظر داد. حداقل حجاب ارمیارو با تعریف خودش از حجاب میسنجیم.
در جواب کسایی که میگن نباید وارد مسائل شخصیه دیگران شد باید بگم: وقتی کسی مثل ارمیا وارد یه فعالیت اجتاعی شده یعنی برنامه ای که جلوی دوربینه و این همه بیننده داره, دیگه مسئله شخصی جایگاهی نداره. و بیننده ها در مورد چیزی که میبینن مثل صداش و چهره ش و حجابش و.. نظر میدن.
چهارشنبه, ۹ام اسفند, ۱۳۹۱