دانشمندان موفق به کشف بخشی از مغز شده‌اند که باعث مست شدن یا نشدن می‌شود. با این کشف دانشمندان امیدوارند که بتوان درآینده از مست شدن سریع جلوگیری کرد.

beer

علت مستی در گیرنده‌های حساسی است که در مخچه یا مغزکوچک وجود دارند. این مکانیسم بخشی از سیستم عصبی مرکزی است که در پشت جمجمه قرار دارد. میزان تحریک‌پذیری گیرنده‌های نسبتا غیرحساس، بسیار طولانی‌تر از کسانی است که گیرنده‌های حساس دارند. نتیجه این کار تاثیر در علائم مستی مانند کاهش شئونات رفتاری و اجتماعی و یا اختلال در مهارت‌های حرکتی است.

 با بالا بردن حساسیت این گیرنده که GABAA نام دارد، می توان مانع از افراط در نوشیدن الکل شد. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن کشفیات‌شان را در نشریه ژورنال آف نوروساینس Journal of Neuroscience منتشر کرده‌اند.

محققین پس از بررسی آزمایشاتی بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند. برای این کار از موش‌های خاصی که گیرنده‌های آنها از حساسیت بالایی نسبت به الکل برخوردار بودند، استفاده کردند. آنها متوجه شدند که موش‌هایی که مقدار مشخصی الکل معادل یک تا دو لیوان الکل برای یک نفر دریافت می‌کنند، نمی‌توانستند در سیلندر دوار بمانند. درحالیکه موش‌هایی که گیرنده های غیرحساس داشتند می توانستند حتی با دریافت الکلی معادل سه لیوان، همچنان به گردش در سیلندر ادامه دهند. پس از اینکه این گروه از موش‌ها داروی خاصی دریافت کردند، مشاهده شد که مانع از نوشیدن بیشتر الکل توسط آنها شد.

mous

دیوید راسی می گوید: «این نشان دهنده شرایط انسانی است، اگر شما به تاثیرات منفی الکل حساس باشید، میل دارید کمتر بنوشید و بدین ترتیب شما موتور مربوطه را مهار می کنید.»

منبع +

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com