مردی در چین بابت مداخله پزشکی اجباری در گرایش جنسی، غرامت و عذرخواهی رسمی می‌گیرد. AP

یک مرد در چین که توسط همسر و اقوامش بخاطر گرایش به مردان به اجبار به بیمارستان روانی فرستاده شده بود در دادگاه پیروز شد. وی هم رای به دریافت ۵۰۰۰ یوآن (۷۳۵ دلار) غرامت گرفت و هم چاپ عذرخواهی رسمی بیمارستان در روزنامه محلی.

آقای «یو» در سال ۲۰۱۵ علیرغم میل خود به مدت ۱۹ روز در این بیمارستان نگه داشته شده و مورد تزریقات و مصرف داروهای اجباری قرار گرفته بود. پزشکان این بیمارستان برای او تشخیص «اختلال تمایل جنسی» داده بودند.

دادگاه اعلام کرد که بستری کردن اجباری آقای «یو» در بیمارستان روانی در صورتی که او برای خودش یا دیگران خطری نداشته، تجاوز به آزادی‌های فردی او است.

دادگاه در حکم آقای «یو» ۳۸ ساله مستقیما به کلمه درمان اجباری تبدیل گرایش جنسی و یا گرایش جنسی او اشاره‌ای نکرده است. با این وجود فعالان ال‌جی‌بی‌تی در کشوری که هم‌جنس‌گرایی در جامعه تابو است این را یک پیروزی برای خود می‌دانند.

هم‌جنس‌گرایی در چین از سال ۱۹۷۷ جرم‌زدایی شده و از سال ۲۰۰۱ از لیست بیماری‌های روانی توسط وزارت بهداشت این کشور حذف شده است، اما همچنان در کتب روانشناسی به عنوان یک اختلال معرفی می‌شود.

در سال ۲۰۱۴ نیز در موردی مشابه در دادگاه پکن، مردی موفق شد بخاطر مداخلات پزشکی برای تغییر گرایش جنسی، از جمله هیپنوتیزم و الکتروشوک‌تراپی از یک کلیلنیک خصوصی ۳۵۰۰ یوآن (۵۱۵ دلار) و یک عذرخواهی رسمی در وبسایت کلینیک دریافت کند. وی در خصوص رای اخیر دادگاه به نفع آقای «یو» گفته است: « وقت آن رسیده که چین قوانینی برای منع اقدامات اجباری برای تبدیل گرایش جنسی وضع کند.»

نظرسنجی‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که تنها ۲۱ درصد مردم چین با هم‌جنس‌گرایی موافق هستند.

بیشتر بخوانید:
در چین تنها پنج در صد از جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌ آشکارند http://6rang.org/3239

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com