وفا هویدایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه پلی تکنیک تهران، پس از به پایان رساندن دومین ترم تحصیلی، به دلیل باور خود به آئین بهایی از ادامه تحصیل محروم شد. آقای هویدائی با رتبه کنکور ۲۷۰۲ رشته فیزیک ورودی ۱۳۹۵ است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،وفا هویدایی، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیرکبیر) به دلیل باور دینی خود از ادامه تحصیل محروم شد.

یک منبع نزدیک به آقای هویدایی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “وفا با رتبه کنکور ۲۷۰۲ رشته فیزیک ورودی ۱۳۹۵ پس، از خاتمه ترم ۲ در اول خردادماه، وارد سایت شده تا تاریخ امتحانات بعدی را ببیند، دید بسته شده و او را دانشجوی اخراجی محروم از تحصیل اعلام کرده اند با اینکه نمره ایشان در ترم m ۴۳ بود”.

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی همه شهروندان ایرانی حق تحصیلات عالیه را دارند. همچنین بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تفتیش عقیده ممنوع است و کسی را به صرف داشتن عقیده نمی توان مورد مواخذه قرار داد.

علیرغم نص صریح قانون بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاههای ایران منتشر می شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ التحصیلی هستند را نیز در بر میگیرد.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و بخصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده اند و آن را مصداق بارزی از بی توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com