۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۱۷ مه ۲۰۱۷)

صنعا، یمن— به درخواست رهبران قبایل و فعالان حقوق بشر، صدها نفر از مردم یمن در روز صبح دوشنبه، ۱۵ مه ۲۰۱۷ در یک تجمع مسالمت‌آمیز، اقدامات اخیر در دستگیری تعدادی از بهائیان یمن را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری آنان شدند.

در حال حاضر، پنج بهائی از جمله آقای ولید عیاش (Walid Ayyash)، رهبر برجسته یکی از قبائل، در بازداشتگاه و یا زندان‌های تحت نظارت مقامات صنعا قرار دارند، بازداشت شدگان هنوز اجازه ملاقات ندارند و بهائیان زیاد دیگری در خطر دستگیری قرار دارند.

خانم بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد گفت: «گزارش‌ها از یمن به‌روشنی نشان می‌دهد که از طرف حکومت ایران به بعضی مقامات یمنی دستور داده شده است تا مرتکب چنین اقدامات ناعادلانه‌ای شوند و‌گرنه هیچ دلیلی برای آزار و اذیت جامعه بهائی وجود ندارد».

«جای تعجب نیست که این‌گونه مداخلات در امور داخلی کشور، موجب برانگیختن همبستگی میان مردم یمن، در مقیاسی بی‌سابقه در دفاع از بهائیان شده است. بهائیان، دوستان؛ برادران؛ خواهران؛ همسایگان و هم‌قبیله‌ای مردم یمن هستند. این اقدام همچنین به‌طور وسیعی موجب افزایش آگاهی از آموزه‌های آیین بهائی در میان مردم یمن شده است. البته تاریخ نشان داده که آزار و ظلم به بی‌گناهان، همواره سبب گسترش عقاید آنان می‌شود.»

آقای راجح زاید (Rajeh Zayed)، عضو دادستانی در صنعا، مبارزه علیه بهائیان در یمن را رهبری می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آقای زاید در طول گردهمائی مسالمت‌آمیز صبح دوشنبه، جمعیت را با سلاح تهدید ‌کرده و اقدام به تحریک خشونت علیه افراد حاضر نموده است.

علیرغم شلیک چندین گلوله توسط نیروهای امنیتی، جمعیت آرامش خود را حفظ کرده و خوشبختانه به کسی آسیبی نرسیده است.

خانم دوگال گفت: «افراد این قبائل و فعالان یمنی با وجود این‌که خود هدف حمله قرار گرفته‌اند، شجاعانه حمایت خود را از بهائیان نشان داده‌اند. ابراز همبستگی، به خصوص در چنین زمان دشواری در کشور یمن، صمیمانه موجب قدردانی جامعه بین‌المللی بهائی است.»

خانم دوگال افزود: «در واقع، این اقدامات گواهی بر اصل وحدت نوع بشر است و نشان می‌دهد که بنی‌آدم اعضای یک پیکرند به‌طوری که درد و شادی یکی، موجب غم و خوشحالی دیگری می‌شود. ما مشتاقانه امیدواریم و دعا می‌کنیم که آزار و اذیت بی‌اساس و غیرمنطقی بهائیان یمن پایان پذیرد و این توان و انرژی به‌سوی اهداف والاتری مانند پایان دادن به خشونت ویرانگر کشور و ریشه‌کن کردن بیماری و سوءتغذیه که در حال حاضر بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را مبتلا نموده است معطوف شود».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com