ملالا یوسف‌زی، دختر پاکستانی، به خاطر اصرار بر حق رفتن به مدرسه گلوله‌ای در سرش نشست. او از ترور جان سالم به در برد، کتاب نوشت، برنده جایزه نوبل شد و بنیادی تاسیس کرد که برای حق آموزش دختران بر علیه تحجر می‌کوشد. ملالا بر این باور است که «یک کودک، یک معلم، یک کتاب و یک قلم می‌تواند دنیا را تغییر دهد.» اگر آن‌ها تا این حد از آموزش دختران می‌ترسند، پس به این بیاندیشید که آموزش برابر برای دختران چقدر می‌تواند دنیا را متحول کند؟

در هفته‌های اخیر شاهد شدت یافتن موج گسترده‌ای از نفرت‌پراکنی علیه همجنسگرایان، ادعاهای واهی و سوءاستفاده‌های سیاسی به بهانه امضای سند ۲۰۳۰ یونسکو بودیم.
اگر کسی بخواهد بدون جهل و تعصب و متکی عقل و اندیشه خودش باشد، بدون پذیرفتن کورکورانه صحبت‌های بی‌استناد و تبلیغات سوء به دنبال اصل سند ۲۰۳۰ برای مطالعه می‌گردد. تا بلکه با چشمان خود ببیند و قضاوت کند که چه چیز مورد انتقاد سرسختانه سران جمهوری اسلامی و تئوریسین‌های آنان قرار گرفته است؟

امروز اما انتشار تصویری از زنان معترض به این سند در یکی از شهرهای ایران مرا به نوشتن این سطور وا داشت. زنی در چادر سیاه در حال آتش زدن کاغذی به طرح پرچم همجنسگرایان که روی آن هنوز خوانا بود: ۲۰۳۰.

آیا اگر کسی عده‌ای را در مکانی جمع کند و شروع کند با نفرت از کتابی سخن گفتن اما از نشان دادن کتاب به شما طفره برود و یکطرفه از قضاوت‌های خود از کتاب و نویسنده بگوید، نباید شک کرد؟

دنباله‌روی از آراء دیگران علی‌الخصوص زمانی که نفرت‌انگیز باشد، بدون تحقیق و بدون اتکا به عقل و منطق، بلای خانمان‌سوزی خواهد بود. سند ۲۰۳۰ یونسکو که در سال ۲۰۱۵ به مدت ۱۵ سال دیگر تمدید شده است، سندی است برای «توسعه پایدار». هدف توسعه پایدار این است که هیچ کس از فرصت‌های توسعه جا نماند. به همین خاطر در بخش آموزشی این سند، بر تضمین آموزش با کیفیت، برابر و فراگیر برای «همه» تاکید شده است. از سوی دیگر پایان دادن به اشکال تبعیض علیه زنان و دختران و دستیابی به تساوی جنسیتی و تضمین مشارکت زنان در تمام سطوح تصمیم‌گیری از اهداف مهم این سند است.

در تمامی این سند حرفی از همجنسگرایی و گرایش جنسی زده نشده است بلکه به عنوان مثال بر ریشه‌کنی سوءاستفاده‌های جنسی از زنان و دختران، ازدواج دختربچگان و ختنه زنان تاکید شده است. به راستی چه کسی با این پدیده‌ها موافقت می‌کند؟

این سند برای «توانمندسازی همه افراد و ترویج حضور فعال همه اقشار جامعه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بدون توجه به سن، جنسیت، معلولیت، نژاد، قومیت، اصلیت، مذهب، وضعیت اقتصادی و غیره تا سال ۲۰۳۰» نوشته شده است. سند ۲۰۳۰ درباره ترویج همجنسگرایی نیست. درباره تساوی حقوق و رفع تبعیض از فرصت‌های در اختیار انسان‌هاست. دختران، کودکان، زنان، همجنسگرایان هم انسانند و اگر این موضوع کسی را می‌رنجاند باید در انسانیت خود شک کند. این سند را از لینک زیر دریافت کنید.
🏳️‍🌈https://t.me/Iran6Rang/1185

#سند۲۰۳۰ #همجنسگرایی #همجنسگرایان #انسان #زنان #برابری_جنسیتی #عقل #توسعه_پایدار#مشارکت #جنسیت #معلولیت #نژاد #مذهب #قومیت #تحجر #تبعیض #خشونت #سند_۲۰۳۰_یونسکو

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com