روژی کورد: در حالیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا قرار است هفته آینده به ریاض سفر کند، رویتز از رسیدن معامله تسلیحاتی ۱۰۰ میلیارد دلاری بین امریکا و سعودیه به مراحل پایانی خبر داد.

یک مقام ارشد کاخ سفید جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ شمسی؛ به رویترز گفته است،مذاکرات آمریکا و عربستان درمورد یک مجموعه از قراردادهای تسلیحاتی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار مراحل نهایی خود را می گذارند.

این مقام ارشد کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود، تصریح کرده است، رقم این مجموعه قراردادهای تسلیحاتی ممکن است در یک دهه آینده به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد تا قابلیت دفاعی عربستان تقویت شود.

رویترز هفته پیش نیز گزارش داده بود که که فروش میلیاردها دلار سلاح‌های پیشرفته و سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نظامی به عربستان سعودی در دستور کار دولت ترامپ در آستانه نخستین سفر خارجی او به ریاض قرار دارد.

رویترز می گوید، آمریکا مهم‌ترین تامین کنند سلاح عربستان سعودی است وسلاح هایی مانند جنگنده‌های اف ۱۵تا سیستم‌های فرماندهی و کنترل را به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به ریاض فروخته است.

قرار است ترامپ در سفر به سعودیه به بحث درباره تهدیدهای گروه «دولت اسلامی» (داعش)، جنگ در یمن، خطرات کشتی‌رانی در دریای سرخ و نیز تهدید موشک‌های بالستیک در منطقه خواهد پرداخت.

ترامپ به علاوه در جلسه سران شورای همکاری‌های خلیج فارس نیز شرکت می‌کند و با رهبران ۵۶ کشور مسلمان و عرب در این جلسه سخن خواهد گفت.

ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز روز جمعه در نشست مطبوعاتی کاخ سفید درباره سفر هفته آینده رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و اروپا، گفته است: آقای ترامپ در جریان سفر به عربستان کشورهای منطقه را تشویق خواهد کرد تا گام‌های جدی برای مقابله با ایران، گروه حکومت اسلامی (داعش)، القاعده و حکومت بشار اسد، عوامل هرج و مرج و خشونت در منطقه بردارند.

ژنرال مک مستر اضافه کرده است، دونالد ترامپ علاوه بر عربستان از اسرائیل و ایتالیا دیدار خواهد کرد و با بازدید ازسه مرکز مهم مسلمانان، یهودیان و مسیحیان پیام آور «وحدت» خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com