رضا سمیعی منفرد، هنگامه شهیدی، آتنا دائمی و اسماعیل عبدی، چهار زندانی عقیدتی و امنیتی در زندان اوین از چهار تا ۵۹ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برند. همزمان، سید حسن حسینی، علی جهانگیری و حسین یحیایی، سه زندانی عادی در زندان رجایی شهر کرج که در اعتراض به نقض حقوق انسانی خود، از هفته اول اردی‌بهشت ماه ۹۶ دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده و در وضعیت نامناسبی بسر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا سمیعی منفرد، زندانی امنیتی بند هفت از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۵، هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از تاریخ ۱۹ اسفند ۹۵، آتنا دائمی مدافع حقوق بشر در بند زنان از تاریخ ۱۹ فروردین ۹۶ و اسماعیل عبدی معلم و فعال صنفی در بند ۳۵۰ از تاریخ ۱۰ اردی‌بهشت ۹۶ با مطالبات مختلفی در زندان اوین در اعتصاب غذا هستند.

رضا سمیعی منفرد، زندانی امنیتی بند هفت زندان اوین، طی نامه‌ای به رئیس اجرای احکام زندان اوین، ضمن شرح مشکلات جسمی خود تاکید کرده بود در گزارش بهداری این زندان، مشکلات پزشکی اصلی ناشی از اعتصاب غذای وی «مغفول» مانده.

در آخرین خبر، این زندانی در تاریخ دهم اردی‌بهشت ماه به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده است.

هنگامه شهیدی روزنامه نگار و فعال سیاسی شامگاه پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه سال گذشته در منزل یکی از بستگانش در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است.

ناهید کرمانشاهی مادر هنگامه شهیدی ضمن درخواست آزادی دختر خود به خاطر وضعیت جسمی، گفت که آقای مصطفی ترک همدانی را به عنوان وکیل معرفی کرده‌ام ولی هنوز در دستگاه قضایی تایید نشده است.

وی افزود: “در روز معلم نامه‌ای به شعبه‌ی دو دادسرا نوشتم به دلیل روز معلم و اینکه معلم بازنشسته هستم خواستار ملاقات حضوری با هنگامه شدم. متعاقب آن، دیروز به همراه داماد و دختر هنگامه به زندان رفتیم و با هنگامه ملاقات حضوری داشتیم”. هنگامه بسیار عصبی بود. نزدیک دوماه است که در اعتصاب غذا قرار دارد اما به خاطر من اعتصاب غذای خشکش را شکسته و فقط مایعات می‌خورد. خیلی عصبی بود که من به خاطر شما اعتصاب غذایم را شکستم ولی هنوز وکیل ندارم و حرفم را کسی گوش نمی‌دهد.

خانم کرمانشاهی ادامه داد: «هنگامه در زمان ملاقات هم حالش بد شد. از قلب درد و کلیه درد ناراحت بود. کلا بهم ریخته بود و حتی به دلیل وضعیت وخیم از ملاقات ممانعت می‌کرد. البته بعد از ظهر همان روز وقتی از بهداری برگشت با من تماس گرفت و گفت حالش خوب است».

آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در زندان اوین در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، در بیست‌وپنجمین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد. خانم دائمی از روزهای گذشته به طور مداوم دچار حالت تهوع بوده و هراش می کند. این زندانی در نامه ای سرگشاده به تاریخ ۱۰ اردی‌بهشت ۹۶ (بیست و سومین روز از اعتصاب غذا) ضمن تاکید بر تداوم اعتصاب غذا، از تداوم بی توجهی مسئولان مربوطه خبر داده بود.

یک منبع نزدیک به خانم دائمی در مورد آخرین وضعیت وی به گزارشگر هرانا گفت: “دو شب پیش آتنا در سرویس‌های بهداشتی بی‌حال افتاده بود و به دلیل افت شدید فشار و قند خون به بهداری منتقل شد اما از تزریق سرم خودداری کرد.”

اسماعیل عبدی معلم زندانی و عضو ارشد کانون صنفی معلمان در بند ۳۵۰ زندان اوین از روز دهم اردی‌بهشت ماه در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی»، دست به اعتصاب غذا زده و چهارمین روز از این اعتراض خاموش را پشت سرگذاشته است.

هم‌چنین، سید حسن حسینی، علی جهانگیری و حسین یحیایی، سه زندانی عادی از سالن ۱۸ اندرزگاه ۶ زندان رجایی شهر کرج که به دستور حسن کرد، رئیس اندرزگاه در «سوئیت» (سلول چندنفره) به سر می‌برند، از هفته اول اردی‌بهشت ماه ۹۶ دست به اعتصاب غذای اعتراضی نسبت به وضعیت خود زده و اکنون در وضعیت نامناسبی به سر می برند.

به طور معمول دستگاه امنیتی ایران در مقابل زندانیان اعتصابی بی توجهی عمدی پیشه می کند. بی توجهی به زندانیان اعتصابی که عمدتا مطالباتی قانونی طرح می کنند تاکنون به ضایعات جبران ناپذیری از جمله مرگ زندانیان معترض منتهی شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com