گاهی عوض کردن محیط اطراف غیرممکن است یا اگر هم باشد به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست. نه می‌توانید گذشته را تغییر دهید و نه می‌توانید کسی را مجبور به انجام کاری کنید؛ پس چه باید کرد؟
تلاش کنید تا دیدگاهتان را تغییر دهید. این کار نگرش شما را نسبت به محیط تغییر می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا علی‌رغم وجود شرایط غیر قابل کنترل رشد کنید.
به قول اپیکتتوس فیلسوف یونانی ” مردم ناراحت می‌شوند، اذیت می‌شوند، غصه می‌خورند اما نه به خاطر اتفاقاتی که برایشان افتاده بلکه به خاطر نگرشی که به این اتفاقات دارند.” اگر از چیزی ناراحت هستید به‌جای پیدا کردن مقصر نگاهی به طرز فکرتان بیندازید.
علوم رفتاری جدید نیز این موضوع را تصدیق می‌کند روانشناس آمریکایی آلبرت آلیس مبدع روش رفتار درمانی معقول اثبات کرد که واکنش مردم نسبت به اتفاقات؛ برگرفته از طرز فکر آن‌ها نسبت به مسائل می‌باشد نه خود اتفاقات.
در ادامه چند پیشنهاد برای شما خواننده عزیز داریم که شاید کمک کننده باشد.

ذهن خود را آرام کنید
اگر می‌خواهید اختیار خودآگاه ذهنتان را در دست بگیرید باید نسبت به چیزی که در ذهنتان می‌گذرد آگاه باشید. لازمه این کار آرام کردن ذهنتان است. جای آرامی را پیدا کنید با آرامش نفس بکشید، توجهتان را به درونتان متمرکز کنید و چند نفس عمیق بکشید و ذهن خود را رها کنید ممکن است در ابتدا موجی از نگرانی‌ها، افکار و نقشه‌هایی که کشیده‌اید به شما حمله کنند. صبور باشید و یک به یک این افکار را کنار بزنید و ذهن خود را خالی کنید. می‌توانید برای شروع و دوری از هجوم افکار به یک صفحه سفید کاغذ فکر کنید. بعد از این مرحله، به اهدافی که منتظر شما هستند؛ فکر کنید. به کسانی که دوستشان دارید و به کارهای ناتمامی که باید تمام شوند. و برای مبارزه با آشوب‌های دنیای بیرون آماده شوید.

روی چیز دیگری متمرکز شوید
با آگاهی از افکار و احساساتتان قادر خواهید بود تا روی هر چیز دلخواهی متمرکز شوید. زمان آن رسیده که روی چیزهای سازنده متمرکز شوید. در بیشتر موارد اوضاع ناامید کننده‌ای وجود ندارد بلکه افراد هستند که ناامیدی را خلق می‌کنند. پس با آگاهی مثبت امید را در خود زنده نگاه‌دارید. اجازه ندهید درد شمارا از پا دربیاورد. نگذارید منفی بافی بر شما غالب شود. شرایط سخت با تلاش و صبر از بین خواهند رفت. نگرشتان را عوض کنید واقعیت خودش را با شما تطبیق خواهد داد. افکار ما روحیه ما را تعریف می‌کنند و رویاها و اراده‌مان را می‌آفریند. پس به آن‌ها توجه کنید و آن‌هایی را نگه‌دارید که زندگی‌تان را می‌سازد.

اضطراب‌هایتان را رها کنید و آرامش را در آغوش بکشید
در درون هرکدام از ما وجود عالی حضور دارد. آرامش درونی چندان به شرایط بیرون ربطی ندارد و به‌محض اینکه اضطراب‌هایتان را کنار می‌گذارید؛ آرامش شما را در برمی‌گیرد.
آرامش زمانی مهمان ذهنتان می‌شود که ذهن را آزاد کنید. اینکه انتظار دارید همه‌چیز طبق انتظارتان پیش برود چیزی جز اضطراب نیست و اضطراب شما را در چرخه‌ایی بی‌پایان گیر می‌اندازد. به ندای وجودتان که مشتاقانه آرامش را می‌جوید گوش بسپارید. اصلاً پیچیده و سخت نیست شاید از رگ گردن به شما نزدیک‌تر باشد.

یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم
قدردان دست‌آوردهای خود باشید. قدردان داشته و نداشته هایتان باشید. نداشته‌ها نشانه حرکت و پویایی که شما در زندگی لازم دارید؛ هستند. شما تنها بخش کوچکی از دنیا هستید. به دانسته‌ها و ندانسته‌های‌ خود احترام بگذارید.
در ندانسته‌های خود لذت رشد نهفته است. زندگی همواره ناکامل و نامتقارن باقی خواهد ماند.سعی کنید این را درک کنید و بپذیرید. با ناراحتی‌ها و شادی‌هایتان با گرسنگی و سیری‌تان و با هیجان‌ها و اضطراب‌هایتان کنار بیایید و قدردان دست‌آوردهای خود باشید.

کشمکش‌ها را ابزاری برای رشد کنید
هیچ شادی و موفقیتی بدون تلاش به دست نمی‌آید. اگر همه‌چیز به‌آسانی حل می‌شود به درست بودن راه، شک کنید. هر اتفاقی شما را رشد می‌دهد حتی اگر شما قادر به دیدنش نباشید. اتفاقات به شما جهت می‌دهند و اشتباهاتتان را می‌گیرد و به تکامل شما در طول زمان کمک می‌کند. گاهی همین اتفاقات شمارا از عرش به فرش می‌کشانند. شما حس می‌کنید از این اوضاع خلاصی نیست. اما این‌گونه نیست. گاهی برای بهترین شدن باید از صفر شروع کرد. گاهی انسان در میان محدودیت‌ها ستاره می‌شود. پس اگر به‌سختی دچار شدید به یک موفقیت غیرمنتظره امید داشته باشید.

هیچ‌چیز همیشگی نیست
هر چیزی پایان دارد و باید این پایان را پذیرفت. تلاش کنید تا وقایع تمام‌شده را رها کرده و به جلو نگاه کنید. گذشته را رها کنید و فرصت‌هایی که چشمک می‌زنند را دریابید. این پایان‌ها مقطعی است و درواقع تنها مسیر زندگی‌تان را تغییر می‌دهد. دست از حرکت برندارید.

از بدنتان استفاده کنید
ذهن و جسم تأثیر مستقیمی بر یکدیگر می‌گذارند و جسم آیینه افکار، احساسات و روحیه شماست و برعکس نوع تنفس، سرعت حرکات و دیگر فعالیت‌های جسمی روی ذهن اثرگذار است. پس اگر ما کنترل یکی از این دو را به دست بگیرم می‌توانیم دیگری را به‌راحتی جهت بدهیم.
تصور کنید بی‌حوصله و کسل گوشه‌ای نشسته‌اید ناخودآگاه می‌بیند که شانه‌های شما هم افتاده و دست‌وپاهایتان بی‌رمق‌اند. حالا برعکس بلند و شوید و بایستید و تأثیر آن را بر ذهن و روحیه‌تان ببینید. ذهن میدان رزم شماست. جایی است که نصف چیزهایی که فکر می‌کردید حتماً اتفاق می افتند اتفاق نیفتادند.اگر اجازه بدهید افکار مزاحم ، ذهنتان را صاحب شوند آرامش را از شما خواهند گرفت و شمارا به پذیرفتن شکست و غم خو می‌دهند.
بخش اعظم زندگی از کنترل افراد خارج است. پس غفلت از چیزهایی که دست خودتان است غیرمنطقی است. شما می‌توانید برای پول، زندگی، انرژی، غذا، صدا و کلماتتان تصمیم بگیرید. اینکه چطور با شرایط نابه‌سامان روبه‌رو شوید هم‌دست خودتان است. چه آن‌ها را خطر ببینید و چه فرصت همه‌چیز به شما بستگی دارد.
از همه مهم‌تر کنترل نگرشتان دست خودتان است برگ برنده‌ای که هر کاری از آن ساخته است.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com