شماری از سازمان‌های جهانی و اروپایی مدیریت بحران در اعتراض به بازداشت غیرقانونی احمدرضا جلالی، برنامه‌های علمی ایران را تحریم کرده‌اند و خواستار آزادی فوری این پژوهشگر در بند شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شرکت‌کنندگان و هیئت‌رئیسه کنگره جهانی مدیریت بحران پزشکی که در فروردین‌ماه سال ۹۶ در تورنتوی کانادا برگزار شد، با اعلام حمایت از احمدرضا جلالی و محکوم نمودن یک سال بازداشت غیرقانونی این دانشمند ایرانی، خواستار آزادی وی شدند.

همچنین هیئت‌مدیره و انجمن جهانی مدیریت بحران و اعضای انجمن مدیریت اتحادیه اروپا با اعلام تحریم کلیه برنامه‌های علمی کشور ایران که در موضوعات پزشکی و مدیریت بحران برگزار می‌شود، از همه پزشکان اروپایی و غیراروپایی خواسته‌اند تا زمان آزادی دکتر جلالی از شرکت در کنگره‌ها و برنامه‌های علمی و حتی همکاری با مراکز دانشگاهی و دولتی ایران امتناع نمایند.

سایت دانشگاه CRIMEDIM در این خصوص گزارش کرده است؛ هشتمین کنگره بحران و سلامت که از سوی بسیج پزشکی وزارت بهداشت در اوایل اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد، با تحریم کشورهای اروپا و آمریکا مواجه گشته و این کنگره تنها با حضور شرکت‌کنندگان خارجی گمنام که با هزینه ایران از کشورهای دیگر به تهران آوره شده بودند، برگزار شده است.

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزندش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط مأموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

شایان ذکر است، ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب، همچنان از پذیریش وکلای انتخاب‌شده از سوی خانواده احمدرضا جلالی خودداری می‌کند و علیرغم گذشت یک سال از زمان بازداشت، تاکنون دادگاهی برای رسیدگی به وضعیت وی تشکیل نشده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com