شورای اروپا اعلام کرده است که دولت‌های ایران و روسیه از قوانین پلیس بین‌الملل، اینترپل، برای «سرکوب و بازداشت مخالفان سیاسی» خود در خارج سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شورای اروپا روز چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که تعداد «اخطارهای قرمز» دولت‌های ایران و روسیه به ۱۹۰ کشور عضو در اینترپل، طی یک دهه گذشته «پنج برابر» شده است و این دو کشور از اینترپل و سیستم اخطار قرمز برای اهداف سیاسی مانند سرکوب آزادی بیان و تعقیب مخالفان سیاسی در خارج از کشورها سوءاستفاده کرده‌اند.

صدور «اخطار قرمز» از سوی یک کشور عضو پلیس بین‌الملل به این سازمان به معنی درخواست بازداشت و استرداد فرد نامبرده است.

رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش داد که تعداد «اخطارهای قرمز» اعلام شده به اینترپل در سال ۲۰۰۵ حدود ۲۳۵۰ عدد بود، اما این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۲۷۸۷ رسیده است.

در گزارش شورای اروپا همچنین به مهدی خسروی، مخالف سیاسی و وبلاگ‌نویس ایرانی، اشاره شده که سال گذشته با شکایت جمهوری اسلامی در ایتالیا توسط پلیس بین‌الملل بازداشت شد.

آقای خسروی که پناهنده سیاسی بود درنهایت با مداخله شاهزاده رضا پهلوی طی یک فرایند قضایی آزاد شد.

در گزارش شورای اروپا، از اقدامات پلیس بین‌الملل برای اصلاح قوانین موجود در این رابطه قدردانی شده، اما تأکید شده که باید اقدامات بیشتری برای ممانعت از سوءاستفاده برخی دولت‌ها از قوانین موجود اینترپل انجام شود.

هشدار شورای اروپا درباره این مسئله در حالی منتشر شده که تعدادی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، در لیست تعقیب اینترپل قرار دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com