کیوان کریمی فیلمساز ایرانی که از سوم آذر سال نود و پنج جهت اجرای حکم یکسال زندان خود در بند هشت زندان اوین بسر میبرد امروز سی ام فروردین ماه با تائید حکم آزادی مشروط ایشان توسط شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب از زندان اوین آزاد شد. امیر رئیسیان وکیل مدافع کیوان کریمی در مصاحبه ایی با سایت خبر بیست و چهار در ایران اعلام کرده است که : “حکم ابتدایی کریمی ۶ سال حبس بود که در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی کاهش یافته بود. پس از اجرای حدود ۶ ماه از حکم حبس و سپری شدن بیش از یک سوم مجازات ، درخواست آزادی مشروط کریمی به جریان افتاد. رییسیان گفت، با موافقت دادستان و دادگاه تجدید نظر آزادی مشروط وی از ۳۰ فروردین اجرا شده.”

کیوان کریمی کارگردان سی و یک ساله کرد تبار ایرانی است که در سال نود و دو توسط نیروهای قرارگاه ثارالله حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده و مدتی را در انفرادی گذرانده بود. اتهام وی تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات بود که از مصادیق این اتهام ساخت فیلم “نوشتن بر شهر” و ظن به ساخت کلیپ موسیقی بوده است. وی در سال نود و چهار در دادگاه بدوی به قضاوت قاضی مقیسه با حکم شش سال زندان و دویست و بیست و سه ضربه شلاق روبرو شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی و دویست و بیست و سه ضربه شلاق تبدیل شد. وی در سال نود و پنج برای تحمل یکسال حبس تعزیری خود به زندان اوین فراخوانده و بازداشت شد.

با ابلاغ حکم آزادی مشروط کیوان کریمی ، وی تا پایان آبان ماه نود و شش میباییست قوانین مربوط به آزادی مشروط را رعایت کند و همچنین حکم پنج سال حبس تعلیقی وی همچنان به قوت خود باقی است و هر لحظه امکان اجرایی شدن آن با تایید مجدد دادگاه میرود.

آخرین ساخته کیوان کریمی فیلم سینمایی “طبل” میباشد که تابستان گذشته در هفته منتقدین جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش در آمد. این فیلم در مدت پنج ماه گذشته در بسیاری از جشنواره ها و مجامع سینمایی به نمایش در آمده ، جز فیلمهای برتر دوهزار و شانزده به انتخاب منتقدین بوده و از کارگردان آن در جشنواره فیلم حقوق بشر ژنو تقدیر به عمل آمده و جشنواره امسال به وی تقدیم شده بود. فیلم ” طبل” در روزهای آتی در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «بوئنوس آیرس» آرژانتین به نمایش درمی‌آید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com