روژی کورد: کارشناسان مسائل سیاسی خاورمیانه و بویژه تحلیلگران وضیعت کوردستان، تصمیم کوردها بر رأی “نه” به رفراندوم را مثبت و منطقی قلمداد می کنند.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه مرکز روژی کورد نیز بر این اعتقاد است که این تغییر قانون اساسی در ترکیه نه تنها برای کوردها مثبت نمی باشد بلکه برای کل ترکیه و نیز روند دمکراتیزاسیون در این کشور خطرناک و به معنای مرگ دمکراسی و فروریختن تمامی پلهای امید برای احقاق حتی حقوق نسبی کوردها در این کشور است و این امر به شخصیت توتالیتر اردوغان بر می گردد که بویژه طی چند ماه اخیر از هیچ گونه عملی جهت سرکوب مخالفان و بازپس گیری استقلال از سیستم قضائی این کشور پرهیز ننموده است.

رفراندوم فردا برگزار می شود، غالب نظرات و پیش بینی ها بر عدم موفقیت اردوغان دلالت دارد.

کوردها تصمیم گرفته اند به این رفراندوم “نه ” بگویند و شاید تنها جریان کوردستانی که به دلیل وجود روابط تجاری و سیاسی با ترکیه آرزوی برنده شدن اردوغان را دارد، پارت دمکرات کوردستان و اقمار نزدیک به وی می باشند که تحلیلگران سیاسی معتقدند این تصمیم و دل بستن به سیستم اسلامیزه و ترک محور اردوغانی به زیان تمامی کوردها و حتی این حزب در آینده نزدیک خواهد بود چرا که در هنگام برافراشتن پرچم کوردستان در کرکوک، کشور ترکیه شدیدترین نوع مواجه و تهدید را برگزید.

اردوغان و حزب متبوعش رویای بازآفرینی امپراطوی عثمانی را در سر می پرورانند، رویایی که همچون شمشیری بران بر لبه های نازک دمکراسی در خاورمیانه و جهان و به ویژه برای ملت کورد محسوب خواهد شد.

راف سانچز و بورهان یووکسکاش، مطلبی را در این زمینه منتشر نموده اند که در پی می آید.

اردوغان برای پیروزی در رفراندوم به ریشه های خود چشم دوخته است.
خیابانهای خشن استانبول جایی که پسر بچه کوچکی نانهای گنجدی می‌فروخت در حال حاضر سایه‌اش را بر استادیوم ورزشی که عکسش را حمل می‌کرد، انداخته است.

چهره‌اش در بانر تبلیغی عظیمی می‌درخشد که از مسجد بزرگی در روستای کوهستانی که تابستانها را در آن می‌گذراند، آویزان شده است.

و زندانی که یکبار در آن به خاطر خواندن شعری اسلامی، زندانی شده بود، اکنون جایگاه دهها هزار تن از دشمنان سیاسی‌اش شده است.

اگر رجب طیب اردوغان در رفراندوم قانون اساسی در روز یکشنبه غالب شود و نظر سنجی‌ها به او اجازه ضعیف کردن دیگر رهبران را می‌دهد و طبقه متوسط مذهبی رو به پایین رشد عظیمی خواهد کرد و او قدرتمندترین مرد تاریخ ترکیه مدرن خواهد شد.
رای آری مرحله بسیار مهمی در تلاشهای طولانی او در بنیان گذاری سیاستهای نوین ترکیه و خرد کردن قدرت نیروهای برگزیده سکولار و باز گرداندان جاه و جلال کشورش در صحنه جهانی، خواهد بود.

برای مخالفان اردوغان این نشانی از پایان دموکراسی در ترکیه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com