روژِ کورد: تیم تحقیقاتی الجزیره مستندی تحقیقی تحت عنوان «تاجران جاسوسی» منتشر نموده است که به خوبی نشان می دهد که تولیدکنندگان نرم ‌افزارهای جاسوسی با فروختن این نرم ‌افزارها به کشورهایی که نقض حقوق بشر می‌کنند یا مشتری‌هایی که اعلام نمی‌کنند مصرف کننده نهایی چه کسانی هستند، قوانین را می‌شکنند و تحریم‌های بین‌المللی را دور می‌زنند.

چنانکه از این تحقیق مستند الجزیره برمیآید، این ابزارهای نظارتی می‌توانند به‌سادگی به چنگ گروه‌های مسلح، شرکت‌های چندملیتی یا حکومت‌هایی بیفتند تا بتوانند مخالفان یا رهبران اپوزیسیون را سرکوب کنند.

در مستند «تاجران جاسوسی»، طی چهار ماه عملیات سِری، الجزیره از نمایندگان دو شرکت ایتالیایی و یک شرکت چینی مخفیانه فیلمبرداری کرد، شرکت‌هایی که به توافق رسیدند نرم افزارهای جاسوسی را بفروشند که می‌توانند فعالیت آنلاین میلیون‌ها نفر و تماس‌ها و پیام‌های تلفنی‌شان را بدون اینکه درجریان باشند، ردیابی کنند.

گزارشگر الجزیره با نام مستعار جیمز، مخفیانه در نقش میانجی خرید نرم افزارها برای سودان جنوبی و ایران، موفق می‌شود برای خرید ابزارهای نظارت که فروش آنها به ایران ممنوع است و در رابطه با سودان جنوبی نگرانی‌های جدی حقوق بشری ایجاد می‌کنند، مذاکره کند.

ااین فروشندگان به اینکه می‎توانستند با استفاده از شرکت‌های زیرمجموعه یا صوری، قانون را زیر پا بگذارند، افتخار می‌کردند. آنها همچنین مفتخرانه توضیح می‌دادند که چگونه می‌توانند با دروغ گفتن درباره جزییات حمل کالا و یا استفاده از کشور ثالث به عنوان مقصد نهایی که از قواعد خاص صادراتی معاف است، مقررات صادرات را دور بزنند.

دو شرکت ایتالیایی (IPS و AREA) گفتند حاضرند که با تخطی از قوانین اروپا ابزارهایی را به مشتری‌های ایرانی و سودان جنوبی بفروشند که برای جاسوسی از شهروندان ایران و سودان جنوبی به‌کار می‌روند.

شرکت (AREA) همزمان حاضر بود گیرنده‌های ای.ام.سی (IMSI catchers) را علی رغم تحریم‌های اروپا و نگرانی‌های جدی مبنی بر نقض حقوق بشر به سودان جنوبی بفروشد، ابزاری جاسوسی‌ که برای شنود و دریافت تماس و پیام‌های تلفن همراه بدون اطلاع کاربران، استفاده می‌شود.

شرکت (AREA) یک تاکتیک معمول در این صنعت را توضیح داد: به طور نظری می‌توان ابزارهای نظارتی را با گرفتن مجوز صدور به تانزانیا فروخت. پس از آن، این گیرنده‌های ای.ام.سی از تانزانیا می‎توانند به عنوان “هدیه” به سودان جنوبی تقدیم شوند.

در همین حال، شرکت تجاری چینی سمشن (Semptian) نیز گفت که حاضر است ابزارهای جاسوسی سه میلیون دلاری را به مشتری‌های بی نام‌ و نشان بفروشد.

در این گزارش، هنگامیکه، گزارشگر الجزیره از یکی از بنیانگذاران این شرکت به نام فرانک فنک پرسید که آیا مشتری‌های قبلی از شرکت‌های صوری برای خرید ناشناس استفاده کرده‌اند، فنک گفت که آنها پیش از این چنین کاری کرده‌اند. او گفت:« ما نمی‌دانیم که شرکت خصوصی کیست و چه کسی درنهایت از این ابزارهای جاسوسی استفاده می‌کند. دانستن آن برای ما اهمیتی ندارد. این روش خوبی است چراکه پیش از این هم آن را به‌کار بسته‌ایم.»

این دسته از ابزارها که این شرکت‌های ساخت لوازم نظارت می‌سازند برای کنترل و نظارت تماس‌های تلفنی و ترافیک اینترنتی در مقیاس وسیع استفاده می‌شوند.

یشنهاد شریک ترکی(AREA) برای گرفتن مجوز این صادرات، این بود که این سخت افزار جاسوسی را “تجهیزات مخابراتی” جا بزنند و اعلام نکنند که برای جاسوسی کاربرد دارد.

آلپر توسون، از (BTT) به خبرنگار مخفی الجزیره گفت: « من می‌گویم این یک ابزار مخابراتی دوکاربردی است و بیشتر اوقات برای تست مخابراتی استفاده می‌شود.»

گیرنده‌های ای.ام.سی (IMSI catchers) برای شنود تماس‌های تلفنی و خواندن پیام‌ها استفاده می‌شوند و سیستم‌های رهگیری آی پی (IP Intercept systems)، می‌توانند برای جاسوسی استفاده اینترنتی میلیون‌ها نفر به کار روند.

ابزارهای نظارت برای امنیت و سازمان‌های مجری قانون کاربرد مشروعی دارد اما اینها اغلب توسط حکومت‌های سرکوبگر برای ردیابی مخالفان سیاسی استفاده می‌شوند.

مارچه اسخاکه، عضو پارلمان اروپا که فعالیت‌هایش متمرکز بر تجارت خارجی و تکنولوژی است، گفت:« کنشگران، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و چهره‌های اپوزیسیون در آفریقای شمالی و خاورمیانه، توسط این سیستم‌هایی که از اروپا می‌آیند، ردیابی و زندانی خواهند شد.»

او گفت که پس از دیدن این مستند تحقیقاتی و همواره چنین کارهایی را غیرقابل قبول می‌داند.

به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که گزارشگر الجزیره به آنها رجوع کرده بود هیچ مشکلی در جعل مدارک برای پیشبرد تجارت خود نداشتند.

اوگو سانتیلو، مدیر فروش شرکت (IPS) گفت: « اول اینکه ما با ایران رابطه خوبی داریم. البته محدودیت صادراتی با ایران وجود دارد. اما این مشکل را می‌توانیم حل کنیم.»

این شرکت گفت که با استفاده از یک شرکت زیرمجموعه، و توصیف این ابزار به عنوان ” سیستم مدیریت ترافیک “، می‌تواند سیستم‌های رهگیری آی پی را به ایران بفروشد.

شرکت (IPS) در پاسخ به این اتهامات به الجزیره گفت که این شرکت همواره با احترام به مقررات عمل می‌کند.

آنها در ادامه به الجزیره گفتند که اصلا قصد نداشتند معامله انجام شده توسط کارکنانشان با گزارشگر مخفی الجزیره را به سرانجام برسانند. به گفته این شرکت: « این معامله در اینصورت انجام می‌شد که مجوز کامل قانونی از مقامات گرفته می‌شد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com