روژی کورد: وزیر دفاع آمریکا اظهارکرد که آمریکا در پاسخ به حمله با گاز کلر از سوی سوریه می‌تواند علیه آن دولت متوسل به اقدام نظامی شود.

وزیر دفاع آمریکا جیمز ماتیس روز سه‌شنبه اظهار کرد: اگر دمشق پرتاب بمب‌های گاز کلر را بر سر غیر نظامیان ادامه دهد ایالات متحده آمریکا می‌تواند اقدامات نظامی بیشتری را علیه رژیم سوریه انجام دهد.

جیمز ماتیس در اولین کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون از زمان ریاستش، هشدار داد اگر رژیم بشار اسد بر خلاف قرادادی که در ژنو امضا کرد، از سلاحهای شیمیایی استفاده کند، هزینه بسیار سنگینی پرداخت می‌کند.

در پاسخ به پرسشی در مورد بمب‌های بشکه‌ای گاز گلر که بر مراکز غیر نظامی پرتاب شده است،
گفت: بحث در مورد این نیست که آیا توسط توپخانه زرهی و یا بوسیله هلیکوپتر با بمب‌های بشکه‌ای و یا هواپیماهای جنگی با بمب، حمله صورت میگیرد، بلکه در مورد هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی است.

جیمز ماتیس روشن کرد کە اگر سوریه از گاز کلر استفاده کند، به اعتقاد ما مستلزم تنبیه می‌باشد، چیزی که ما واقع نمی‌
خواهیم.

آقای ماتیس خاطر نشان کرد که آمریکا تمایلی به گسترش نقش نظامی در سوریه ندارد و تاکید کرد که حملات نظامی هفته گذشته، پیشرو برخی تغییرات در کمپین نظامی ما نیست.

ماتیس در ادامه گفت زمانی که آنها شاهد این حمله بودند، آمریکا نمی‌توانست بی تفاوت باشد. اما به همان اندازه آمریکا نمی‌تواند بطور کامل وارد صحنه پیچیده ترین جنگ داخلی شود.

استفاده از گاز کلر طبق قرارداد سال ۱۹۹۷ ممنوع اعلام شد که سوریه در سال ۲۰۱۳ به این کنوانسیون پیوست. اگر این گاز استشمام شود کلر در بدن تبدیل به اسید هیدرو کلریک در ریه می‌شود و در نتیجه قربانیان دچار خفگی شبیه به خفگی در مایعات می‌شوند.
و حمله با گاز کلر در جنگ داخلی سوریه تقریبا معمول شده است.

تحقیقاتی که توسط سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی (OPCW)، دیده‌بان جهانی سلاحهای شیمیایی انجام شد، به این نتیجه رسید که نیروهای دولت سوریه حداقل در سه مورد از گازهای سمی استفاده کرده است.

اما گواهی شاهدان عینی و فیلمها قانع کننده‌ای ارائه شده است که این حملات بطور مکرر اتفاق افتاده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید روز سه شنبه گفت که گرچه آنها استفاده از گاز کلر رد می‌کنند اما ایالات متحده بیشتر از ۲۰۰ مورد تایید شده در استفاده رژیم از سلاح شیمیایی از سال ۲۰۱۳ را یافته است و بسیاری از آنها معتبر است.

تلگراف در سال ۲۰۱۴ در کنار همیش دی برتون – گوردن متخصص سلاحهای شیمیایی و افسر سابق ارتش نمونه های خاک روستاهای استان ادلب را که مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، آزمایش کردند.
نتایج برای استفاده از گاز کلر و آمونیاک مثبت بود. و آنها را در بشکه‌هایی قرار داده بودند که توسط هلی‌کوپترها پرتاب می‌شد.

شورشیان مخالف اسد امکان استفاده از قدرت هوایی در سوریه را ندارند.

منابع محلی اشاره کردند که گاز کلرین حداقل در دو مورد در استان حما مورد استفاده قرار گرفت و در روزهای گذشته با گاز سارین حمله صورت گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com