روژی کورد: در جدیدترین واکنشهای جمهوری اسلامی به سخنان جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا که روز جمعه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ شمسی، در یک نشست خبری در لندن گفت که ایران همچنان در حال صدور تروریسم در جهان و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی است، امروز شنبه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات وزیر دفاع آمریکا در لندن را «نمونه‌ای تکراری» از این موضوع خواند و بدون ذکر نام از هیچ کشوری، متحدان آمریکا در منطقه را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

جیمز متیس، وزیر دفاع کابینه ترامپ، این سخنان را در نشستی خبری در لندان اظهار داشته است.

قاسمی به مقامات آمریکایی توصیه کرد که برای مبارزه با تروریسم «برخی کشورهای دوست و نزدیک خود در منطقه را … موظف به قطع و توقف حمایت‌های مالی، فکری و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی – تکفیری» کنند.

متیس اواسط بهمن ماه گذشته نیز نیز طی تماسی تلفنی با همتای عربستانی خود ایران را به «مداخله» در امور کشورهای خاورمیانه متهم کرده و اطمینان داده بود که ایالات متحده مقابل این رفتار ایران می‌ایستد.

آمریکا از سال ۱۹۸۴ ایران را به عنوان «حکومتی حامی تروریسم» معرفی کرده است و وزارت خارجه این کشور در آخرین گزارش خود گفته که ایران به کمک مالی، تأمین منابع و راهنمایی به چندین گروه تروریستی و گروه‌هایی که ثبات در خاورمیانه و آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند، ادامه می‌دهد.

نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل نیز اسفندماه گذشته، ضمن محکوم کردن ایران به حمایت از گروه های تروریستی گفت: تا زمانی که کشورهایی وجود دارند که از تروریسم حمایت می کنند پیروزی بر تروریسم غیرممکن است.

همچنین پس از آنکه مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه، ششم فروردین ۱۳۹۶ شمسی، در برابر ۱۸۸ هزار نفر از حاضران در نشست ایپک، گفت، کشورش ایران را رصد می کند؛ و «اقدامات ایران در ضربه زدن به ثبات منطقه و ایجاد مخاطره برای امنیت اسرائیل، دیگر تحمل نمی شود»، سفیر امریکا در سازمان ملل نیز تاکید کرد که «ما مانند شاهین ایران را تحت نظر خواهیم گرفت. ما این اطمینان را ایجاد خواهیم کرد که هر چه انجام دهند، زیر نظر خواهد بود، در مورد آن اقدامی صورت خواهد گرفت و با آن برخورد خواهد شد».

کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در امور خاورمیانه و تروریسم نیز روز چهارشنبه گذشه در جلسه ای که با شرکت کارشناسان تشکیل داد بطور ویژه به بررسی برنامه موشکهای بالستیک، تحریمها و فعالیتهای سپاه پاسداران ایران پرداخت.

بنا به گزارش صدای امریکا، در این جلسه کنت کتزمن متخصص امور خاورمیانه در خدمات پژوهشی کنگره، مایکل ای زینستاد مدیر برنامه علوم نظامی و امنیتی موسسه واشنگتن، و الیزابت روزنبرگ مدیر برنامه انرژی اقتصاد و امنیت در مرکز امنیت جدید آمریکا شرکت داشتند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com