سازمان «طرح‌های متحد» (United Sketches) در فرانسه با ایجادکمپینی از کاریکاتوریست‌های جهان دعوت کرده است که در حمایت از مهدی رجبیان، هنرمند زندانی، طرح بزنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی هفته اخیر، ۳۲ طرح از کشورهای مختلف دنیا، ازجمله ایتالیا، مکزیک، نروژ، فرانسه، اسپانیا، روسیه، یمن، انگلیس، اسراییل، فلسطین در حمایت از مهدی رجبیان به کمپین تشکیل‌شده از سوی سازمان «طرح‌های متحد» ارسال شده است.

هیچ‌کدام از این طرح‌ها از پیش تهیه نشده‌اند و این کاریکاتوریست‌ها،‌ طرح‌های خود را برای این کمپین و برای مهدی رجبیان تولید کرده‌اند.

برخی از این کاریکاتوریست‌ها، هنرمندان نامی و مطرح دنیا هستند که از پیشکسوتان کاریکاتور به حساب می‌آیند.

طرح از «ویکتور بوگوراد»

یکی از این کاریکاتورها که با استقبال بیش‌تر مخاطبان اینترنتی مواجه شده، کاری از «ویکتور بوگوراد» روسی و ۷۰ ساله است که می‌توان او را از پیش‌کسوت‌های هنر کاریکاتور دانست.

مهدی رجبیان، هنرمند زندانی که هم‌اکنون در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد برای جلوگیری از بروز یک بیماری خود ایمنی، نیازمند رسیدگی پزشکی در خارج از زندان و انجام تزریقات دارویی به‌صورت ماهیانه است، اما اکنون این بیماری به دلیل عدم پیشگیری و درمان پیشرفت کرده است.

این هنرمند ایرانی که پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش سال زندان محکوم شد، در شانزدهم خردادماه جهت اجرای حکم راهی زندان اوین گشت.

حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای وی به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال شده بود.

مهدی رجبیان در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده و محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است.

مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که به نظر می‌رسد بیانیه و توضیح او درباره این آلبوم و اعلام خبر پخش آن در سایت برگ موزیک، ازجمله دلایل بازداشتش بوده است. در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com