روژی کورد: اینبارو برای پنجمین بار نیز مذاکرات صلح سوریه در ژنو بدون دستیابی به موفقیت امیدوارکننده پایان یافت.

دور پنجم مذاکرات بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان رژیم این کشور که تحت نظارت سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ شمسی در ژنو آغاز شد، بدون هرگونه نتیجه ای پایان یافت اما استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه همچنان از مذاکرات مطمئن است..

این دور از مذاکرات با دیدار رمزی عزت الدین رمزی، معاون استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با هیئت رژیم اسد که در رأس آن بشار جعفری قرار دارد آغاز شد.

در این مذاکرات دو طرف بر روی چهار موضوع حکومت انتقالی، تغییر قانون اساسی، برگزاری انتخابات و اقدام علیه تروریسم گفت‌وگو می‌کنند.

دور پنجم مذاکرات صلح سوریه در ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد زیر سایه نقض سنگین آتش بس توسط رژیم اسد و گروه های ترریستی حامی وی و تلاش مخالفان برای واکنش به آن با حضور تمام طرف‌های خواهان راه حل سیاسی برای بحران این کشور امروز آغاز شده بود.

روز پنج‌شنبه ناصر حریری، سرپرست هیئت نمایندگی مخالفان حکومت سوریه در مذاکرات ژنو «رژیم تروریستی» بشار اسد را متهم کرد که از بحث بر سر انتقال قدرت سیاسی طفره می‌رود. او همچنین گفت: «آن‌ها فقط در حرف با تروریسم مبارزه می‌کنند، در حالی که خودِ آن‌ها تروریسم را به منطقه کشاندند. آن‌ها از انواع سلاح‌ها استفاده می‌کنند، مردم را محاصره می‌کنند و علیه مردم سلاح‌های شیمیایی به‌کار می‌برند.»

هیئت نمایندگی رژیم سوریه نیز طرف مقابل را به کارشکنی در مذاکرات ژنو متهم کرد. بشار جعفری، رئیس این هیئت در پایان مذاکرات گفت: «ما امیدوار بودیم که در این دور از مذاکرات به پیشرفتی دست یابیم اما این اتفاق نیفتاد.»

به‌گفته جعفری، هیئت نمایندگی مخالفان تنها خواهان آن بود که «کلیدهای قدرت در سوریه را به آن‌ها بدهیم و این توهمی بیش نیست.»

مخالفان رژیم سوریه نگران تغییر در سیاست آمریکا در قبال سوریه هستند. روز پنج‌شنبه ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ‏دولت این کشور نمی‌تواند بر موضوع برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه تمرکز کند.‏ هیلی گفت: «اولویت ما دیگر این نیست که بر موضوع برکناری اسد متمرکز شویم. اولویت ما چگونگی حل مسایل است و این‌که با چه کسانی کار ‏کنیم که بتوانند تغییری واقعی برای مردم سوریه به‌وجود آورند.»

ه‌گزارش خبرگزاری آلمان، استفان دی میستورا جمعه شب ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ شمسی در ژنو گفت: «در ۹ روز گذشته همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات به‌شکل جدی به گفت‌وگو پرداختند.»

نماینده سازمان ملل که در مجموع نسبت به پیشرفت‌های احتمالی آینده در مذاکرات مطمئن است، افزود: «هنوز چندان پیش نرفته‌ایم.»

دی میستورا با بیان این‌که هیچ کس در این زمان انتظار دستیابی به موفقیت را نداشت، گفت: «قطار ایستگاه را ترک کرده، بسیار آرام اما کم کم سرعت می‌گیرد.»

در دور قبلی مذاکرات، در خصوص تاریخ مواردی که در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل که اعلام می دارد “در نتیجه مذاکرات ایجاد یک حکومت دوره گذار با تمام اختیارات٬ تدوین قانون اساسی از سوی این حکومت دوره گذار و برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه در کشور انجام شود ” تغییراتی صورت گرفته بود.

با اصرار دی میستورا و روسیه تصمیم گرفته شد که به سه فرآیند به طور همزمان رسیدگی شود. همچنین هیئت رژیم، با حمایت روسیه، به عنوان چهارمین عنصر ‘مبارزه با تروریسم’ به دستور کار اضافه شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com