پیمان نظامی آتلانیتک شمالی ناتو درباره مهارت ارتش ترکیه در اجرای عملیات نظامی تردید نشان می‌دهد.

روژی کورد: پس از کودتای نافرجام ترکیه و تصفیه بخش عمده ای از کادرهایش و جایگزینیهای گسترده در ارتش ترکیه، بنا بر گفته ناتو، ارتش ترکیه تضعیف شده است.

به گزارش دویچه وله، روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” روز شنبه ۱۲ فروردین۱۳۹۵ شمسی، به نقل از یک دیپلمات برجسته ناتو گزارش داده است که ارتش ترکیه بویژه در نیروی دریایی و هوایی تضعیف شده و مهارت آن در اجرای عملیات نظامی کاهش پیدا کرده است. ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو پیمان ناتو است و بزرگترین ارتش ناتو را بعد از آمریکا دارد.

ترکیه طی چند روز گذشته عملیات “سپر فرات” در شمال سوریه را بعد از بیرون آوردن شهرهای جرابلس و الباب از چنگ گروه دولت اسلامی داعش خاتمه یافته اعلام کرد.

بن علی یلدرم، نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ شسمسی، در گفتگو با تلویزیون NTVV از پایان یافتن عملیات «سپر فرات» در شمال سوریه خبر داد، اما وی ر سخنان خود به ادامه عملیات نظامی با نام‌های دیگر اشاره کرد.

دیپلمات برجسته ناتو به بروز مشکلات در برنامه ریزی و اجرایی کردن عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه علیه گروه دولت اسلامی داعش و گروه‌های مسلح کرد صحبت کرده است.

ژنرال کورتیس اسکارپاروتی، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا هم در ماه دسامبر ۲۰۱۶ گفت کودتای نافرجام در ترکیه تاثیر قابل توجهی در ساختار فرماندهی ارتش ترکیه داشته است. اخراج بسیاری از دیپلمات‌های ترکیه در مقر بروکسل ناتو نیز به “سردرگمی” منجر شده است.

وزارت دفاع ترکیه مدتی پس از کودتا، با صدور بیانیه ای از اخراج ۸۲۰ تن از نظامیان از ارتش این کشور خبر داد.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه، تعداد افراد اخراج شده ۸۲۰ تن اعلام شده و ۶۴۸ تن دیگر نیز در بازداشت بسر می برند.

پیشتر نیز در تاریخ بیستم آگوست، تعداد ۴۴ افسر نظامی عالی رتبه ترکیه برای بازجویی به دادسرای چاغلایان در استانبول احضار شدند.

«بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه روز ۱۷ آگوست، در آماری تازه از تعداد محکومان کودتای ۱۵ جولای در این کشور گفت: ۴۰ هزار و ۲۹ نفر دستگیر شده اند و ۲۰ هزار و ۳۵۵ نفر نیز در بازداشت مانده اند که شامل سرباز، افسر پلیس، اعضای دستگاه قضایی، کارمندان دولت و شهروندان عادی می شوند.

وی همچنین در ادامه گفت که ۵ هزار و ۱۸۷ نفر هنوز تحت بازجویی هستند و حدود ۸۰ هزار نفر از ادامه خدمت تعلیق شده اند. در حالی که ۵ هزار نفر نیز از ادامه خدمت عزل شده اند.

پس از کودتای نافرجام ترکیه ، کمیسیون ونیز شورای اروپا که تغییرات قانون اساسی ترکیه را زیر نظر داشت نتایج بررسی‌های خود را منتشر کرد. این کمیسیون از «پسرفت فاحش ترکیه از نظم دموکراتیک» سخن گفته است.

کمیسیون شورای اروپا در گزارش خود نوشته است بر اساس تغییرات جدید قانون اساسی ترکیه، بدون هیچ گونه کنترلی، رئیس جمهوری می‌تواند وزرایی را منصوب و یا برکنار کند. مقام ریاست جمهوری از امکان اعمال قدرت کامل در کشور برخوردار می‌شود و از طریق فرامین و قدرتی که در اختیار دارد می‌تواند وضعیت اضطراری را بر کشور تحمیل کند و دستگاه قضائی نیز آخرین بقایای استقلال خود را از دست خواهد داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com