روژی کورد: بر اساس گزارشی که از سوی سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا منتشر شده ۱۰۸ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۱۶ به دلیل گرسنگی با مرگ روبرو و دست به گریبان بوده اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: “که از هر ده بحران انسانی، علت ۹ تای آن به منازعات مسلحانه بازمی‌گردد. برای نمونه امسال کشورهایی مانند سودان جنوبی، سومالی، یمن و شمال شرقی نیجریه در معرض خطر گرسنگی هستند و شرایط آنها حتی می‌تواند وخیم‌تر شود. اما وضعیت در کشورهایی مانند عراق، سوریه، مالاوی و زیمبابوه نیز بحرانی است و مواد غذایی در این کشورها کمیاب است.”

بر اساس این گزارش مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپا، شمار کسانی که از “عدم امنیت تغذیه” رنج می‌برند در مقایسه با سال ۲۰۱۵ بیش از یک سوم افزایش یافته است. دلایل اصلی این مساله، منازعات مسلحانه، شرایط بد آب و هوایی، کاهش بارندگی و خشکسالی ذکر شده است.

ارائه این آمر در حالیست که این میزان در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰ ملیون نفر گزارش شده است. این افزایش نشان می دهد که جهان با خطر بزرگ انسانی ای روبروست.

بر اساس این گزارش که از سوی چند سازمان معتبر مربوط به تغذیه و بهداشت زیر نظر سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا و نیز چند سازمان تغذیه‌ی محلی تهیه شده است، این ۱۰۸ ملیون نفر از کمبود تغذیه‌ی حاد رنج می‌برند یا غذای کافی در اختیار نداشته‌اند تا بتوانند نیازهای روزانه‌ی خود را بطور مرتب رفع کنند. خانواده‌هایی نیز شامل این گروه می‌شوند که با قربانی کردن احشام خود توانسته‌اند زنده بمانند، اما اکنون برای آینده چیزی در اختیار ندارند.

خوزه گراسیانو د سیلوا، دبیر کل سازمان تغذیه و بهداشت سازمان ملل (FAO) تصریح می‌کند: «ما می‌توانیم انسان‌ها را در برابر گرسنگی محافظت کنیم. اما اگر تلاش‌های خود را برای نجات بنیادهای موجود کشاورزی در این کشورها گسترش ندهیم، از آنها محافظت و آنها را تقویت نکنیم، تغذیه‌ی میلیون‌ها انسان شدیدا به مخاطره خواهد افتاد».

سازمان یونیسف نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرده که فقر، گرسنگی و بیماری‌های روزافزون سبب شده که حدود نیم میلیون کودک در یمن در وضعیتی وخیم به سر برند. این سازمان جامعه بین‌الملل را به مقابله با این وضعیت فراخوانده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۷ فروردین در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که نزدیک به ۵۰۰ هزار کودک در یمن به توجه به ادامه بحران در این کشور از فقر، گرسنگی و بیماری‌های گوناگون رنج برده و در معرض خطر قرار دارند.

طبق گزارش یونیسف این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی افزایشی ۲۰۰ درصدی نشان می‌دهد. در گزارش این سازمان همچنین آمده که ۴۶۲ هزار کودک در یمن دچار سوءتغذیه هستند. فروپاشی شبکه‌های آبرسانی در بسیاری از شهر‌های یمن از جمله عوامل تأثیرگذار در این روند است.

سازمان یونیسف طرف‌های درگیر در یمن و همچنین جامعه بین‌الملل را فرخواند که با خطر گرسنگی فراگیر مقابله کرده و تأمین نیازهای اولیه مردم را تضمین کنند.

این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود همچنین خاطرنشان کرده که ابعاد فاجعه‌آمیز بحران یمن با توجه به بحران‌های متعددی که در نقاط گوناگون جهان حاکم است، کمتر در کانون توجه قرار دارد.

بنا بر گزارش یونیسف، یمن فقیرترین کشور خاورمیانه محسوب می‌شود و نیمی از شهروندان آن برای گذران زندگی خود مبلغی کمتر از دو دلار در روز در اختیار دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com