بر اساس این تصمیم دولت سوئد، به هر فرد ترنسی که در میانه سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۱۳، به اجبار، بخاطر دریافت مدارک قانونی با جنسیت خود، بر طبق قانون قدیمی سوئد عقیم شده است ۲۲۵ هزار کرون سوئد،‌ معادل تقریبی ۲۳۶۰۰ یورو پرداخت می‌کند.

قوانین عقیم‌سازی اجباری در سوئد از سال ۲۰۱۳ لغو شده‌اند. این قوانین همچنان در ایران وجود دارد و افراد ترنس برای دریافت مدارک هویتی جدید وادار به انجام عمل‌های جراحی عقیم‌سازی هستند. شش‌رنگ روایت بسیاری از افرادی را که بدون رضایت آگاهانه و آزادانه تحت این عمل‌های جراحی قرار گرفته‌اند مستند کرده است.

این نخستین بار است که دولتی عقیم‌سازی اجباری افراد ترنس در پروسه قانونی به رسمیت شناخته شدن جنسیت آنان را به عنوان نقض حقوق بشر شناخته است و به قربانیان عقیم‌سازی اجباری خسارت مالی پرداخت می‌کند.
موارد نقض حقوق بشر یک فرد قابل بازگشت و جبران نیست، اما سوئد قدم با این کار بزرگی به سمت اصلاح عدالت برداشته است.

در اینباره بیشتر بخوانید:

خلاصه‌ای از گزارش‌ آلترناتیو شش رنگ به کمیته سازمان ملل در خصوص عمل‌های جراحی تغییر جنس غیراستاندارد و منجر به آسیب و معلولیت: http://6rang.org/3309

وبسایت شش‌رنگ:
http://6rang.org

صفحه فیسبوک شش‌رنگ:
https://www.facebook.com/6rang.Iran

کانال تلگرام شش‌رنگ:
https://t.me/Iran6Rang

اینستاگرام شش‌رنگ:
https://www.instagram.com/6rangiran

فضای اختصاصی شش‌رنگ در تریبون زمانه:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com