محققان هنوز به تاثیر تغییرات هورمونی در گرایش جنسی پی نبرده‌اند. اما بسیاری از زنان ترنس لزبین این موضوع را در زندگی خود درک کرده‌اند.

آلیسون یکی از زنان ترنسی که بعد از تغییرات هورمونی میل جنسی به زنان را تجربه کرده می‌گوید که میل جنسی به مردان در او از بین رفته و اکنون هتروسکشوالیتی برای او «بسیار ناخوشایند» است. او حتی می‌گوید که از بوی تن مردان پس از تغییرات هورمونی منزجر شده است.

او می‌گوید: «قبل از تغییر جنس، مزیت ارتباط جنسی با مردان این بود که احساس زنانگی بیشتری بهم دست می‌داد. من ریزنقش‌تر بودم، زنانه بودم و می‌توانستم تجربه مفعول (bottom) بودن در سکس را داشته باشم، تجربه‌ای که با زن‌ها ممکن نبود.» اما بعد از اینکه او به عنوان یک زن زندگی خود را آغاز کرد زنانه‌تر از دیگری بودن برای او دیگر مطرح نبود.

دکتر والتر بوکتینگ، استاد روانشناسی بالینی دانشگاه کلمبیا که در حوزه سلامت ال‌جی‌بی‌تی تحقیق می‌کند، می‌گوید یک فرضیه آن است که با ورود استروژن به بدن و جایگزین شدن آن به جای تستوسترون، گرایش جنسی زنان ترنس سیالیت بیشتری می‌یابد و از آن حالت تثبیت‌شده خارج می‌شود. همانطور که تحقیقات هم نشان می‌دهد گرایش جنسی در زنان سیال‌تر از مردان است.

آیا ممکن است فردی که چالش‌های عرف و نرم اجتماع را پشت سر گذاشته و هویت جنسیتی خود را آنطور که می‌خواسته به دست آورده است، در تجربه تنوع سکشوالیته نیز شجاعت و آزادی بیشتری احساس ‌کند؟

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ بر روی ۱۱۵ فرد ترنس در موسسه ماکس پلانک در مونیخ انجام شد، دریافت که در هر دو گروه ترنس‌های مرد به زن و زن به مرد «تغییر گزارش‌شده توسط فرد در گرایش جنسی بسیار شایع است.» از ۷۰ زن ترنس در این تحقیق، ۳۲/۹درصد آن‌ها یک تغییر در گرایش جنسی در طول عمر خود را تجربه کرده‌اند. از ۱۸ ترنس زن که منحصرا به مردها گرایش داشتند، دو نفر به طور کامل به زنان گرایش پیدا کرده‌اند (ترنس لزبین) و یک نفر هم می‌گوید بایسکشوال (دوجنسگرا) شده است.

در این تحقیق ذکر شده است که علت چنین تغییراتی، چه بیولوژیک و ناشی از هورمون‌ها باشد و چه فاکتورهای روانشناسی، همچنان نامشخص است.

لارا اریکسن-اسکرات همکار سلامت ال‌جی‌بی‌تی و روانپزشک عمومی دانشگاه کلمبیا می‌گوید علیرغم اینکه ما بسیار در این حوزه بسیار کم می‌دانیم، افراد ناترنس (cisgender) و ترنس (transgender) بسیاری این تغییر در گرایش جنسی را در طول عمر خود تجربه کرده‌اند. بخصوص افراد ترنس پس از تغییر «بخاطر احساس راحتی بیشتر با خود و با جنسیت خود در روابط» تغییر در گرایش جنسی خود را گزارش کرده‌اند‌.

یکی از شانس‌هایی که ترنس‌ها دارند و یکی از خوبی‌های ترنس بودن این است که به خوبی در تجربه زندگی خود درک می‌کنند که جنسیت یک دوقطبی مطلق نیست. عزت نفس، هویت اجتماعی و گرایش جنسی هر فرد با هم در ارتباط است. یک فرد هر چه با خودش راحت‌تر باشد، در روابطش با دیگران هم راحت‌تر است.

وبسایت شش‌رنگ:
http://6rang.org

صفحه فیسبوک شش‌رنگ:
https://www.facebook.com/6rang.Iran

کانال تلگرام شش‌رنگ:
https://t.me/Iran6Rang

اینستاگرام شش‌رنگ:
https://www.instagram.com/6rangiran

فضای اختصاصی شش‌رنگ در تریبون زمانه:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com