هر سال نزدیک به نوروز گندم سبز می کنند به نیت چهل روز تا با سبز شدن آن انتظاری پایان یابد  .هر کسی نیتی در ذهن خود دارد و با آن نیت تیمار جوانه هایش را میکند دو سالی است که خانم عبدی گندم سبز می کند اما سبزیش را در روز اول عید هدیه به فرزندنش میدهد تا جای پدر برایشان سبز باشد……..
فرصتی شد که در استانه نوروز در خدمت خانواده آقای عبدی باشیم تا شریک حس و حال نوروزشان شویم.
۱_امسال دومین سالی است که لحظه تحویل سال دور سفره هفت سین جای اسماعیل عبدی خالی ست و سین اصلی شما کم است ،چیدن هفت سین بدون سرپرست چه حسی برای شما دارد؟
از سال ۱۳۷۵ که ازدواج کردیم تا به حال دومین نوروزی است که همسرم  کنار سفره هفت سین نوروزی حضور ندارد.
ما دارای سه فرزند مبینا ۱۶ساله ,امیرحسین ۹ساله و ماندانا ۲سال و نیمه هستیم ،  سال گذشته دستگیری ناگهانی آقای عبدی و نگه داشتن ایشان به مدت  ۱۰ماه بدون حکم در زندان و بدون مرخصی، سپس با دادن حکم شش سال زندان ما را در شوک فرو برد و بچه ها خیلی بی تابی می کردند. من نیز جای خالی اش را خیلی حس می کردم سال ۹۵ برما بسیار سخت گذشت… امسال نیز برایمان سال نو طراوت سال هایی که اسماعیل همسرم در خانه بود را ندارد. بهاری که ارمغانش ازادی نباشد ادامه زمستان است و روح زمستان همچنان در زندگی ما جریان خواهد داشت.
ما همه  چشم انتظارش هستیم تا ترکیب خانواده کامل شود. به ویژه که همسرم اسماعیل روحیه بسیار قوی و خوبی دارد و موجب شادی و نشاط در خانه است. او پای آرمانش ایستاد و برای فعالیت های صنفی دستگیر شد. البته اعضای کانون های صنفی معلمان،اعضای شورای هماهنگی ، کمپین کشوری معلمان و گروه های حمایت در این مدت به خانواده ما لطف و محبت بسیار داشته اند که از آن ها سپاسگزاریم اما هیچ چیز برای بچه ها و من جای خالی اسماعیل را پر نخواهد کرد.
سفره هفت سین ما و سال نو بدون کامل شدن اعضای خانواده لطفی ندارد و من و بچه ها دعا میکنیم هیچ خانواده ای به خاطر عقیده و آرمانش دچار چنین مشکلاتی نگردد

۲_آیا برای مرخصی آقای عبدی اقدامی انجام شده است که نوروز برای ماندانا طعم نو شدن را داشته باشد ؟
بله ؛چندین بار مادر ایشان درخواست مرخصی را از طرف خانواده به دادستانی داده است. ولی تاکنون پاسخی مبنی بر پذیرفتن مرخصی از سوی دادستانی ارایه نشده است.
یکی از وکلای پرونده (اقای سید حسین تاج) در ده روز گذشته بارها به دادستانی مراجعه کرده اند که به ایشان پاسخ داده اند ضابط قضایی(قرارگاه ثارالله)مخالف مرخصی آقای عبدی است. این وکیل محترم تلاش قابل تقدیری کردند که متاسفانه نتیجه بخش نبود

۳_چقدر امیدوار هستید که آقای عبدی در نیمه دوم تعطیلات به مرخصی بیایند و چشمان منتظر شما و مادرشون رو روشن کنند؟
امیدواریم این تلاش ها نتیجه دهد و مرخصی داده شود و بچه ها حداقل در نیمه دوم تعطیلات کنار پدرشان باشند و البته بیشتر امید داریم که قوه قضاییه نسبت به پرونده ی معلمان یک تجدید نظر نماید زیرا مصادیقی که بر اساس آن معلمان محکوم شده اند مربوط به تجمعات مسالمت آمیز طبق قانون اساسی بوده است.

۴_یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با انتقال ایشون با آن مواجه هستید قطع تماس تلفنی است. در حال حاضر تنها امکان ارتباطی شما دیدارهای حضوریست کمی درباره مشکلات این دیدارها بفرمایید.
انتقال ناگهانی آقای عبدی به بند ۳۵۰ اوین موجب نگرانی ما شد زیرا پیش تر هیچ اطلاعی نسبت به این انتقال به  خانواده داده نشده بود.
بند ۳۵۰ شرایط خاصی دارد.به ویژه که امکان تماس تلفنی وجود ندارد. در این مدت یک سال و نیم که همسرم در زندان بوده ما با ایشان از طریق تلفن ارتباط داشتیم و از احوالش با خبر می شدیم ، گفت و گوی تلفنی بهانه گیری و دلتنگی بچه ها را کمتر می کند.
من با داشتن سه فرزند نمی توانستم به ملاقات های هفتگی زندان با توجه به مسیر طولانی و مشکلات که برای ملاقات وجود دارد و زمان زیادی که برای یک ملاقات کوتاه طول می کشد،که آن هم به صورت کابینی است بروم.برای پدر و مادر ایشان نیز به دلیل سن بالا و مشکلات جسمی این کار بسیار دشوار است. این بود که تنها به همین تماس های تلفنی و شنیدن صدای اسماعیل اکتفا کرده بودیم. اما با انتقال ایشان به بند۳۵۰ این امکان متاسفانه از ما گرفته شده و بچه ها بسیار دلتنگ پدرشان می شوند…
دلیل انتقال ایشان را هم به ما نمی گویند ما تصور می کنیم که تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان دیگرنیز بیشتر برای دعوت به سکوت خانواده است. زیرا زندانیان سیاسی دیگری هستند که در بند های عمومی زندان اوین امکان تماس با خانواده هایشان دارند.
موضوع تفکیک زندانیان سیاسی که دادستانی می گوید اجرا نشده است فقط برخی افراد را برای محدود کردن به ۳۵۰ می فرستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com