فیس بوک  موتور جستجوی تازه ای را با عنوان گراف سرچ Graph Search ارایه داد

جستجوی گراف ٬ تجربه تازه ای از استفاده از یک موتور جستجو  را در اختیار کاربران می گذارد. این جستجو به صورت بتا عرضه شده است و تنها در اختیار تعدادی از کاربران قرار گرفته است و در روزهای آینده به تدریج برای همه کابران قابل دسترس خواهد بود.

قبل از هر چیز فیسبوک تاکید می کند که جستجوی جدید با رعایت تمام نکات مرتبط با حریم خصوصی ساخته شده است آنچه مورد جستجو قرار می گیرد و در نتایج٬  نمایش داده می شود با اجازه دسترسی کاربران همخوانی دارد. این تاکید از این جهت است که جستجوی جدید در عمل یک سیستم پرسش و پاسخ است که نتایج مختلفی را به کاربران مختلف نشان می دهد درست مثل خوراک اخبار یا نیوزفید کاربران که با توجه به شبکه دوستان و علایق کاربران مختلف با یکدیگر متفاوت است.

جستجوی فیس بوک

جستجوی فیس بوک

این جستجوی با هوش به کاربران امکان می دهد که بر اساس افراد٬ علایق٬ فعالیت ها٬ عکس ها٬ لایک ها٬ اماکن و موقعیت جغرافیایی دست به جستجو بزنند و  سوالاتی نظیر سوالات زیر را از فیسبوک بپرسند و نتایج را مشاهده کنند؟

– افرادی که به موزیک جازعلاقه دارند و در شهر شیراز زندگی می کنند؟

– دوستان من که در تهران زندگی می کنند به چه عکس هایی لایک داده اند؟

– دوستان دوستان من که صفحه شجریان را لایک کرده اند و به رقص تانگو علاقه دارند؟

– عکس های مربوط به المپیک که توسط دوستان من در لندن لایک شده اند؟

باید یادآور شد این پرسش ها فعلا به زبان انگلیسی برای فیسبوک قابل درک است. اما جستجوی گراف با پیشنهادهایی که برای جستجو می دهد کاربر را از تسلط به زبان انگلیسی بی نیاز می کند.

ویدیوی معرفی جستجوی جدید فیس بوک ( لینک مستقیم در یوتیوب )

مارک زوکربرگ بنیانگذار و مدیر ارشد فیس‌ بوک در معرفی جستجوی گراف٬ اهمیت این سیستم را هم اندازه تایم‌لاین می داند. زوکربرگ می گوید در فیس بوک سه شالوده اصلی وجود دارد نخستین شالوده مهم در فیسبوک نیوزفید یا خوراک اخبار است که هر کابر می تواند دوستانش را دنبال کند و در نیوز فیس خود ببیند که چه اتفاقاتی در شبکه دوستانش در جریان است٬ دومین ستون اصلی در فیس بوک تایم لاین است که هر کاربر می تواند در تایم‌لاین خود هر آنچه دوست دارد با هر کسی که دوست دارد به اشتراک بگذارد و سیستم جستجوی گراف از نظر زوکربرگ سومین شالوده یا ستون اصلی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک محسوب می شود.

 

با این همه باید انتظار داشت میزان زمانی که کاربران در فیس بوک صرف می کنند افزایش قابل توجهی داشته باشد چرا که جستجوی گراف امکان کشف اطلاعات و ارتباطات تازه ای را در اختیار کاربران می گذارد.

برای بازاریابی از طریق فیس بوک نیز جستجوی گراف ابزاری کلیدی برای بازاریاب ها و برنامه ریزان تبلیغاتی محسوب می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com