با خاموش کردن چراغ های اضافی یک ساعت به زمین فکر کنیم

دوستداران محیط زیست ،با خاموش کردن چراغ های اضافی از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ امشب (شنبه، پنجم فروردین) به استقبال روز جهانی ‘ساعت زمین’ می روند.
به گزارش ایرنا، ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند.
رویداد جهانی ساعت زمین که توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) سازماندهی شده، ساعتی است که خانواده‌ها و کسبه با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری به مدت یک ساعت،ضرورت ارتقای سطح آگاهی ها درخصوص تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان را یادآوری می کنند.
در همین پیوند، رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: ساعت زمین یک رویداد عمومی جهانی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی از استرالیا آغاز شد و هدف از آن، مشارکت دادن مردم در حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی است.
«سعید مهذب ترابی» افزود: در این برنامه که همه ساله در آخرین شنبه ماه مارس (اسفند- فروردین) هر سال در اکثر کشورها برگزار می شود، چراغ ساختمان ها، اماکن عمومی و ساختمان های نمادین خاموش می شود و مردم نیز به صورت داوطلبانه با خاموش کردن لامپ های اضافی و چراغ های منازل خود در این رویداد شرکت می کنند.
وی بیان داشت: از سال ۱۳۹۰ نیز این حرکت جهانی در کشورمان نهادینه شد و برج میلاد به عنوان یکی از نمادهای اصلی ایران همه ساله در این طرح شرکت داشته است.
رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی کشور خاطرنشان کرد: این برنامه امروز (شنبه، پنجم فروردین) از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ امشب اجرا می شود و وزارت نیرو نیز با خاموش کردن چراغ های ساختمان اصلی وزارتخانه در آن مشارکت می کند؛ این برنامه همچنین در تهران و سایر استان ها اجرایی می شود.
وی با یادآوری مصرف ۲۴۰ هزار میلیون کیلو وات ساعت برق در کشور در سال گذشته، تصریح کرد: اگر رویداد امشب سبب شود تا در سال ۹۶ همه مشترکان برق معادل یک لامپ ۱۰۰ وات صرفه جویی برق داشته باشند، معادل سه هزار مگاوات ساعت برق صرفه جویی می شود و بدون انجام هیچ سرمایه گذاری می توان از پیک بار (اوج مصرف برق) امسال عبور کرد.
مهذب ترابی ابراز امیداوری کرد با تحقق این مهم، سرمایه گذاری هایی که برای تولید سه هزار مگاوات واحد نیروگایی در نظر گرفته شده، صرف سرمایه گذاری در سایر فعالیت های مولد و اشتغالزا شود.
به گزارش ایرنا، سه شنبه بیست و نهم تیرماه ۹۵، اوج مصرف برق کشور در رکورد تازه خود از مرز ۵۲ هزار مگاوات گذشت و به رقم ۵۲ هزار و ۳۷۰ مگاوات رسید که بیشترین اوج مصرف برق در سال گذشته بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com