دادگاهی در سوییس پرونده‌ای که علیه فیفا از سوی اتحادیه‌های کارگری ارائه شده بود را رد کرد. در این پرونده، اتحادیه‌های کارگری گفته بودند فیفا از نفوذ خود برای اطمینان از رفتار مناسب و عادلانه دولت قطر با کارگرانی که در حال ساخت استادیوم‌های مربوط به جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر بوده‌اند استفاده نکرده است. فیفا در بیانیه‌ای از تصمیم دادگاه تجاری زوریخ در پرونده‌ای که “متهم به رفتار غیرقانونی و بی‌مسئولیتی در قبال نقض حقوق بشر” شده بود، استقبال کرد.

این دادخواست از سوی اتحادیه کنگره تجارت آزاد بنگلادش با حمایت اتحادیه هلندی(FNV) و به نمایندگی از سوی یک کارگر بنگلادشی تنظیم شده که می‌گوید در قطر مورد استثمار قرار گرفته است.
فیفا می‌خواهد دولت قطر را وادار کند “حداقل استانداردهای کار” از‌جمله حق ترک شغل و یا کشور را برای کارگران مهاجری که در حال آماده‌سازی قطر برای میزبانی مسابقات جام جهانی هستند فراهم کند. این کشور خلیجی به دلیل رفتار نامناسب با کارگران خارجی از سوی سازمان عفو بین‌الملل، سازمان بین‌المللی کارگران چوب و ساختمان و دیگرنهادهای مرتبط مورد انتقاد قرار گرفته است. دوحه قبلاً استثمار و بهره‌کشی کارگران مهاجر را رد کرده و گفته بود در حال اجرای اصلاحات قوانین کار است.
دولت قطر در ماه گذشته قانون جدیدی را تصویب کرد و در این‌باره گفت: «این اصلاحات قانونی وضعیت تغییر شغل و ترک کشور را برای کارگران مهاجر آسان‌تر می‌کند.» اما سازمان‌های حقوق بشر می‌گویند: «این تغییرات به سوءاستفاده و استثمار از کار‌گران پایان نخواهد داد.»
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com