روز شنبه هفتم اسفندماه گروهی از مخالفان اعدام زندانیان مرتبط با موادمخدر و اعضای خانواده‌های محکومان به اعدام در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار تخفیف در مجازات آن‌ها و تصویب هر چه سریعتر طرح مجلس در باره جایگزینی مجازات به جای اعدام برای محکومان جرایم مربوط به موادمخدر شدند. ایلنا نوشته است که شرکت‌کنندگان در این تجمع از استان‌ها و شهرهای مختلف ایران به تهران رفتند.


با وجود این‌که مجلس ایران مشغول بررسی طرحی است که در صورت تصویب آن مجازات اعدام برای مجرمان موادمخدر تعدیل خواهد شد، چند ماه پیش رئیس قوه قضاییه از قاضی‌ها خواسته‌ که مجرمان محکوم به اعدام را “بدون تعلل” اعدام کنند. آمارها نشان می‌دهد بیش از دو‌سوم اعدام‌شدگان در ایران زندانیان موادمخدر هستند. ایران بالاترین شمار سالانه اعدام نسبت به کل جمعیت را در جهان دارد. با این‌همه، مجازات اعدام باعث نشده مصرف موادمخدر و اعتیاد در کشور کاهش یابد.
جامعه بین‌المللی همواره جمهوری اسلامی ایران را به دلیل اعدام افراد به دلیل جرائم مربوط به مواد‌مخدر سرزنش کرده است. براساس قوانین بین‌المللی، جرائم مربوط به مواد‌مخدر جزو جدی‌ترین جرائمی نیستند که دولت‌ها می‌توانند برای آن مجازات اعدام وضع کنند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند به جای مجازات‌های شدید، باید عواملی را که منجر به اعتیاد می‌شوند از میان برد و برنامه‌های پیشگیری و درمان را تقویت کرد.
عدالت برای ایران در سال ۱۳۹۱ به همراه چهار سازمان حقوق بشری ایرانی، در نامه‌ای به دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌دهنده به ایران در مبارزه با موادمخدر خواستار آن شدند که این کمک‌ها تا زمانی که جمهوری اسلامی اعدام‌های مرتبط با موادمخدر را پایان ندهد، متوقف شود. سازمان‌های امضاکننده نامه خواستار آن شده‌ بودند که سازمان‌ها و دولت‌های کمک‌کننده از جمهوری اسلامی تضمین بگیرند که از کمک‌های بین‌المللی صرفاً و مطلقاً در پروژه‌های درمان معتادان و یا سایر برنامه‌های مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر غیر از اجرای احکام اعدام استفاده کنند.
بیش‌تر بخوانید
گزارش «سازمان‌های حقوق بشری خواستار توقف کمک‌های بین‌المللی مبارزه با مواد‌مخدر به ایران شدند» را از این‌جا بخوانید.
گزارش «استقبال گروه‌های حقوق بشری از تصمیم دولت دانمارک در قطع کمک‌های مالی به برنامه مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی» را از این‌جا بخوانید.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com