احمد منتظری برای یک مرخصی ٨روزه از زندان آزاد شده است. در پی زندانی کردن احمد منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی مربوط به کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، سعید منتظری، برادر وی گفته که معلوم نیست وی را به کدام زندان برده‌اند. در این فایل صوتی که تابستان امسال پس از ۲۸سال منتشر شد، حسین‌علی منتظری، قائم‌مقام وقت رهبری به مسئولان این اعدام‌ها، مصطفی پورمحمدی، مرتضی اشراقی، حسین‌علی نیری و ابراهیم رییسی می‌گوید که تاریخ از آنان به عنوان جنایتکار یاد خواهد کرد.

وب‌سایت حسین‌علی منتظری، دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد احمد منتظری “بدون هیچ‌گونه احضاریه رسمی به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شده و پس از ساعتی به خانواده اطلاع داده ماندگار شده است.” سعید منتظری، برادر احمد منتظری گفته است که معلوم نیست وی را به کدام زندان برده‌اند.
دادگاه ویژه روحانیت، در اوایل آذر سال جاری احمد منتظری را به دلیل انتشار فایل صوتی مربوط به جلسه مرداد‌ماه ۱۳۶۷ میان حسین‌علی منتظری و مسئولان اعدام‌های تابستان ۶۷(هیات مرگ) به ۲۱ سال حبس تعزیری و خلع لباس محکوم کرده بود. دادگاه ویژه روحانیت «اقدامات احمد منتظری» را «اهانت، افترا و دروغ‌پردازی‌های متعدد نسبت به معمار کبیر انقلاب و یادگار عزیز ایشان» دانسته و او را به «حمایت و تطهیر از منافقین کوردل و تروریست» متهم کرده است. دادگاه تجدیدنظر این حکم را به شش سال تبدیل کرده که از دیروز و با زندانی کردن اجرای آن شروع شده است.
در تابستان ۱۳۶۷، بیش از ۵ هزار زندانی سیاسی به‌ طور مخفیانه و بدون برگزاری دادگاه اعدام شدند. تحقیقات عدالت برای ایران نشان می‌دهد که پیکر بسیاری از آن‌ها به صورت گروهی و در گورهای جمعی بی‌نام‌و‌نشان انداخته و دفن شده است. بیشتر این زندانیان سیاسی، سال‌های زیادی را در زندان، به عنوان مدت محکومیت خود که از سوی دادگاه‌های انقلاب صادر شده بود، سپری کرده بودند. برخی از آن‌ها حتی بعد از سپری کردن دوره محکومیت خود هم آزاد نشده بودند، چون از توبه و ابراز ندامت خودداری کرده بودند.

با استناد به فایل صوتی جلسه منتظری با اعضای هیات مرگ، در مهرماه امسال، مریم اکبری‌منفرد که خود با اتهامات سیاسی در اوین زندانی است، با ارسال شکواییه‌ای رسمی به دادسرای تهران، خواستار تحقیق پیرامون موضوع اعدام غیرقانونی خواهر و برادر خود و روشن شدن جزییات آن، از جمله مسئولان واقعه مرگ آنان، دریافت کیفرخواست و سایر مدارک پرونده‌های آنان و رسیدگی کیفری براساس قوانین شد. همچنین با توجه به این‌که نشانی محل دفن آن‌ها هیچ‌گاه به خانواده اعلام نشده است، وی درخواست روشن شدن چگونگی فوت و محل دفن آن‌ها را نیز کرده بود. اکبری‌منفرد اخیرا و پس از این‌که هیچ جواب رسمی از سوی قوه قضاییه به شکواییه او داده نشده بود، به سازمان ملل شکایت کرد و خواستار رسیدگی این نهاد بین‌المللی به موضوع اعدام‌های سال ۶۷ شد.
خانواده‌های قربانیان کشتار ۶۷ و دیگر اعدام‌شدگان دهه ۶۰، بیش از سه دهه است که خواستار روشن شدن چگونگی اعدام‌ها و محل دفن عزیزانشان هستند. آن‌ها علاوه بر روشن شدن حقیقت، می‌خواهند که عاملان و آمران آن فجایع جمعی شناسایی و پاسخگو شوند. عدالت برای ایران در گزارش تحقیقی خود با عنوان “داستان ناتمام”، تلاش جمعی مادران و خانواده‌های قربانیان و نقض حقوق آنان را از سوی جمهوری اسلامی به رشته تحریر درآورده است.

“داستان ناتمام: مادران و خانواده‌های خاوران؛ سه دهه جست‌و‌جوی حقیقت و عدالت ” را بخوانید .
کنفرانس ناپدیدشدگان و گورهای جمعی در ایران و ترکیه را از اینجا بخوانید.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com