بازداشت موقت شدیدترین و مهم‌ترین قرار تامین کیفری است و از این قرار باید به صورت محدود و به عنوان آخرین اقدام برای تضمین حضور فرد بازداشت‌شده استفاده کرد. برخلاف سایر قرارها، در قرار بازداشت موقت مقام صادرکننده‌ باید در متن آن، دلایل خود برای صدور قرار و حق اعتراض شهروند بازداشت‌شده را ذکر کند. فرد بازداشت‌شده نیز در هنگام امضا قرار باید عنوان کند که آیا به قرار صادره اعتراض دارد یا خیر و علاوه بر امضا، تاریخ ابلاغ قرار را نیز درج کند.
در برخی اتهامات چون محاربه و افساد فی‌الارض و همچنین اتهاماتی که مجازاتش در قانون جمهوری اسلامی ایران اعدام یا حبس ابد است، صدور قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی اجباری و در بقیه موارد همچون اقدام علیه امنیت ملی اختیاری است.

فرد بازداشت‌شده حق دارد ظرف ده روز پس از صدور قرار بازداشت موقت از تصمیم مرجع تحقیق به دادگاه عمومی و انقلاب اعتراض کند. در اتهامات امنیتی هر دو ماه یک‌بار مقام صادرکننده قرار باید برای تمدید یا تخفیف قرار بازداشت تصمیم مجدد بگیرد و در صورت تمدید باید دلایل خود را ذکر و فرد بازداشت‌شده می‌‌تواند ظرف ده روز به قرار صادره در دادگاه عمومی و انقلاب شکایت کند.
هرگاه شهروند بازداشت‌شده موجبات بازداشت را مرتفع ببیند می‌تواند از بازپرس درخواست رفع بازداشت کند که در این صورت بازپرس مکلف است ظرف ده روز از تاریخ تسلیم درخواست، نظر خود را برای تصمیم‌گیری نزد دادستان ارسال کند. فرد بازداشت‌شده می‌تواند ماهی یک‌بار از این حق استفاده کند.
از نمونه‌ بازداشت‌های موقت غیرقانونی می‌توان به پرونده وحید اصغری، دانشجوی انفورماتیک اشاره کرد که از سال ۱۳۸۷ از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده و با گذشت نزدیک به هشت سال با حکم بازداشت موقت در حبس بوده است.
«گزارش موارد نقض حقوق بشر در پرونده وحید اصغری: هفت سال بازداشت بدون حکم قطعی»، عدالت برای ایران. : goo.gl/DK2mVy
سوالات خود را در این رابطه می‌توانید با مشاوران حقوقی ما در میان بگذارید و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما مشورت کنید.
ایمیل با امنیت بالا: moshaver@protonmail.com
اسکایپ: moshaver.shahrvand1
ایمیل: moshaver.shahrvand1@gmail.com
کانال تلگرام دستگیری را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com