از دست‌گیری پرسیده‌اند: من برای جدا شدن از همسرم به دادگاه خانواده مراجعه کرد‌م اما قاضی در رسیدگی به پرونده من تعلل می‌کند. احتمال می‌دهم قاضی پرونده می‌خواهد به من پیشنهادی خلاف اصول حرفه‌‌ای و اخلاق قضاوت بدهد. آیا راهی است که بتوانم از او شکایت کنم؟
***
پاسخ وکلای دست‌گیری: از آن‌جا‌که قضات اختیارات وسیعی دارند برای جلوگیری از سوء‌استفاده و انحراف از این اختیارات، اهرم‌های قانونی نظارت، کنترل و شکایت از قضات در قانون پیش‌بینی شده است. برابر قانون نظارت بر رفتار قضات، به تخلفات انتظامی قضات (تخلفات وجرائم شغلی) در دادسرای انتظامی و دادگاه عالی انتظامی قضات رسیدگی می‌شود. این تخلفات شامل صدور رأی غیرمستند یا غیرمستدل، تأخیر یا تجدید وقت دادرسی بدون وجود جهت قانونی و بدون ذکر آن، رفتار خارج از نزاکت در حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن، عدم رعایت مقررات مربوط به تشکیل جلسه دادرسی و ابلاغ وقت رسیدگی، سوءاستفاده از اموال دولتی، عمومی‌ و توقیفی، استنکاف از رسیدگی و امتناع از انجام وظایف قانونی، خروج از بی‌طرفی در انجام وظایف قضائی، پذیرفتن هرگونه هدیه یا خدمت یا امتیاز غیرمتعارف به اعتبار جایگاه قضائی و رفتار خلاف شأن قضائی می‌شود.

اما رسیدگی به جرائم مرتبط با وظایف قضات از قبیل جرائم موضوع مواد ۵۷۰ (سلب آزادی افراد یا سلب آزادی‌های مشروع در قانون اساسی )، ۵۷۵ (توقیف یا دستور بازداشت یا تعقیب جزایی یا صدور قرار مجرمیت برخلاف قانون)، ۵۷۸ (اذیت و آزار بدنی برای اخذ اقرار)، ۵۸۹ (اخذ رشوه)، ۵۹۷ ( امتناع از انجام وظایف قانونی ) و ۶۰۴ (معدوم و مخفی نمودن اسناد) قانون مجازات اسلامی و نیز جرائم عمومی قضات، از قبیل قتل یا کلاهبرداری، مطابق ماده ۳۰۷ آیین دادرسی جدید در صلاحیت دادگاه‌های کیفری تهران است مگر آن‌که رسیدگی به این جرائم به موجب قوانین خاص در صلاحیت مراجع دیگری باشد. همچنین مرجع تحقیقات مقدماتی پیش از محاکمه در جرائم عمومی قضات، دادسرای عمومی خواهد بود.
البته قضات به واسطه مصونیتی که دارند در اثر شکایت، بلافاصله تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند. طبق ماده ۳۹ قانون نظارت بر رفتار قضات هرگاه قاضی در مظان ارتکاب جرم عمدی قرار گیرد، دادستان موضوع را بررسی و چنانچه دلایل و قرائن، دلالت بر توجه اتهام داشته باشد، تعلیق وی از سمت قضائی را تا تعیین تکلیف نهایی پرونده، از دادگاه عالی قضات تقاضا می‌کند. دادگاه مذکور پس از رسیدگی به دلایل، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌نماید. همچنین مرجع کیفری صالح نیز می‌تواند تعلیق قاضی را جهت اقدام مقتضی از دادستان درخواست نماید.
بنابراین چنانچه مشکل شما، تأخیر یا تجدید وقت دادرسی بدون وجود جهت قانونی و بدون ذکر آن است (که در دعاوی خانوادگی رایج است)، با استناد به قانون نظارت بر رفتار قضات، می‌توانید در دادسرا انتظامی قضات علیه قاضی مذکور طرح شکایت کنید. اما اگر با پیشنهاد خلاف اخلاق قاضی پرونده مواجه شدید طبق قانون می‌توانید در دادسرای انتظامی قضات و نیز دادسرای عمومی طرح دعوی کنید، هر چند اثبات این دعوی به نظر سخت می‌رسد. به همین دلیل برای جلوگیری از هر‌گونه پیشنهاد احتمالی و برای اطمینان خاطر بیش‌تر، پرونده طلاق خود را از طریق وکلای دادگستری پیگیری کنید و یا به همراه افراد مورد وثوق خود به دادگاه مراجعه نمایید.

سوالات حقوقی خود را با وکلای دست‌گیری در میان بگذارید.
برای طرح سوال یا مشورت، با مشاوران “دست‌گیری” (مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی) تماس بگیرید.
سیگنال٬ تلگرام٬ واتزآپ٬ فیس‌تایم٬ وایبر، ایمو و لاین با شماره تلفن ۰۰۴۴۷۹۳۴۳۱۲۷۴۶
ایمیل با امنیت بالا:
moshaver@protonmail.com
اسکایپ:
moshaver.shahrvand1

کانال تلگرام دست‌گیری را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com