از دست‌گیری پرسیده‌اند: من در اهواز زندگی می‌کنم و اخیراً نوزاد ۹‌ماهه من به دلیل عفونت شدید ریه فوت کرده است. من و پدرش مطمئنیم فرزندمان به دلیل ریزگردها و آلودگی هوا دچار عفونت شده و او را از دست دادیم. آیا راهی برای شکایت وجود دارد و به کجا باید شکایت ببریم؟
***
پاسخ وکلای دست‌گیری: در قوانین کشور ما جرمی تحت عنوان «آلودگی هوا» به طور خاص تعریف نشده است بلکه می‌توان با استناد به تفسیر چند ماده قانونی آن را مشمول آلودگی هوا دانست و بر حسب مورد می‌توان اقدام به دعوای حقوقی یا شکایت کیفری نمود.
 برابر ماده یک و بند “ج” ماده شش قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، حفاظت‌ و بهبود و بهسازی‌ محیط ‌زیست‌ و پیشگیری‌ و ممانعت‌ از هرنوع‌ آلودگی‌ و هر اقدام‌ مخربی‌ که‌ موجب‌ برهم‌ خوردن‌ تعادل‌ و تناسب‌ محیط ‌زیست‌ می‌شود، از وظایف‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ است‌. به همین سبب مرگ شهروندان بر اثر آلودگی می‌تواند بر حسب مورد موجبات طرح دعوی کیفری را علیه «وزارت صنعت ومعدن» و یا «سازمان محیط زیست» فراهم آورد، زیرا که تخریب محیط زیست منشا انسانی دارد مانند اهمال، بی مبالاتی، تقصیر، سهل‌انگاری، ناکارایی و سوء‌مدیریت. در این خصوص ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد “در صورتی که قتل غیر‌عمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد.”
اولیای دم برای شکایت کیفری بر حسب مورد (مسبب) می‌توانند به دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم، دادسرای کارکنان دولت در تهران و مراکز استان‌ها و یا دادگاه کیفری استان مراجعه کنند و از مسئولان دولتی، مدیریت شهری و یا دیگر افراد مسبب شکایت کنند.
نکته حایز اهمیت این است که چنانچه مرگ شهروندان به سبب آلودگی‌های ناشی از عوامل طبیعی مثل ریزگردها، گرد و غبار و امثال این‌ها، که جزو عوامل قهری و اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آیند، اتفاق افتاده باشد، می‌توان شکایت را تحت عنوان «الزام به جبران خسارات وارده ناشی از نقض حقوق شهروندی و حقوق محیط زیست» در محاکم طرح و اقامه دعوی نمود. بنابراین به استناد ماده ۱۱ قانون مسولیت مدنی که صراحتا اعلام می‌نماید: “کارمندان دولت، شهرداری‌ها و مؤسسات وابسته به آن‌ها که به ‌مناسبت انجام وظیفه عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به اشخاص خسارات وارد نمایند شخصاً مسئول جبران خسارت وارده هستند ولی هرگاه خسارات وارده مستند به عمل آنان نبوده و مربوط به نقص وسایل ادارات و مؤسسات مزبور باشد در این‌صورت جبران خسارت برعهده اداره یا موسسه مربوطه است و…..” شما می‌توانید با مراجعه به دادگاه عمومی ذیصلاح علیه سازمان محیط زیست اقدام به اقامه دعوی نمایید. ضمنا در نظر داشته باشید برای اثبات این دعوا می‌بایست مدارک و مستندات کافی، از جمله نظریه پزشکی قانونی برای احراز رابطه مستقیم بین علت بیماری نوازد که منجر به مرگ او شده و آلودگی هوای منطقه، تقدیم دادگاه شود.

سوالات خود را در این رابطه می‌توانید با مشاوران حقوقی ما در میان بگذارید و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما مشورت کنید.
ایمیل با امنیت بالا: moshaver@protonmail.com
اسکایپ: moshaver.shahrvand1
ایمیل: moshaver.shahrvand1@gmail.com
کانال تلگرام دستگیری را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com