نیویورک، پاریس ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ جنبش جهانی حقوق بشر ـ امروز اعلام کرد: رئیس جمهور دُنالد ترامپ ایالات متحد آمریکا را از اصول حقوق بشریِ عدم تبعیض و محافظت از پناه‌جویان دور می‌سازد.

آنتونیو گوتیِرز دبیر کل سازمان ملل در سال ۲۰۰۷، زمانی که کمیسر عالی سازمان ملل برای امور پناه‌جویان بود، گفت: «باید کاملاً روشن بگوییم: پناه‌جویان تروریست نیستند، آنها نخستین قربانیان ترور هستند.»

با وجود این، ۱۰ سال پس از آن در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷، رئیس جمهوری ایالات متحد آمریکا ترامپ حکم اجرایی «محافظت از کشور در برابر ورود تروریست‌های خارجی به ایالات متحد آمریکا» را امضا کرد که از ورود کلیه‌ی پناه‌جویان به آمریکا جلوگیری می‌کند، ورود پناه‌جویان سوری را مدتی نامحدود ممنوع می‌کند و به مدت ۹۰ روز جلوی ورود شهروندان هفت کشور دارای اکثریت مسلمان ـ ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن ـ را می‌گیرد.

درست یک هفته پس از آغاز کار دولت تازه‌ی آمریکا، رئیس جمهور ترامپ با مطرح کردن امکان شکنجه، برپایی بازداشتگاه‌های حبس خودسرانه‌، «مکان‌های تاریک»، و برقراری ممنوعیت کامل بر مسلمانان، حقوق بشر اساسی را تهدید کرده است. او در مورد ساخت دیوار مرزی با مکزیک برای بیرون نگه داشتن مهاجران غیرقانونی، اجازه‌ی ساخت خط لوله‌ی کی‌استون که تهدیدی برای ویرانی زمین‌های بومیان است، متوقف کردن کمک مالی خارجی به گروه‌های مشاوره‌ی سقط جنین و تعلیق ورود مهاجران از (به بیان او) «مناطق ترورخیز» حکم‌های اجرایی صادر کرده است. این حکم‌های اجرایی سریع و تهاجمی نشان می‌دهند که سیاست‌های دیگر تبعیض‌آمیز و ناقض آزادی‌های اساسی، آزادی‌های مدنی و حقوق بشر در پیش هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com