پیرو انتشار و اجرایی شدن قوانین جدید آمریکا پیرامون پذیرش پناهجو، بررسی درخواست روادید متقاضیان هفت کشور دنیا و تعلیق و انتظار تعداد بیشماری از مسافران در فرودگاه های مختلف آمریکا و ممانعت از ورود آنها به این کشور، و نیز ممانعت ورود مسافرین به مقصد آمریکا با ملیتی از این هفت کشور(حتی با ملیتی دوگانه) توسط شرکت های هواپیمایی، قاضی ان دونلی، یکی از قضات فدرال  امریکا امروز در حکمی قسمت هایی از دستورالعمل دونالد  ترامپ را نقض کرد.

او در حکم خود نوشت: “پناهجویانی که توسط اداره ی  مهاجرت و شهروندی امریکا و جزیی از برنامه ی پذیرش پناهجویی تایید شده اند و برایشان ویزای مهاجرتی و یا غیر مهاجرتی صادر شده است و همچنین شهروندان  عراق،  سوریه،  ایران،  سودان،  لیبی،  سومالی و  یمن که قانونا به انها اجازه ی ورود به امریکا داده شده است و به امریکا رسیده اند و  بازداشت شده اند و یا در ترانزیت هستند و یا ویزا برایشان صادر شده است اجازه ی ورود به امریکا خواهند داشت.”

سوال اینجاست که دامنه و برد این حکم چقدر است و شامل چه کسانی میشود:

تحلیل دارما و مارتیا را در اینجا بخوانید:

 

١. قاضی دانلی یک قاضی  فدرال است. این بدین معناست که حکم صادر شده توسط این قاصی فقط در منطقه قضایی وی (نیویورک و کلا نیو انگلند) معتبر است.

٢. طبق واشنگتن پست:

The ruling affects only those travelers who had already arrived in the U.S. after the president’s order went into effect.

یعنی این حکم تنها شامل کسانی است که هم اکنون به خاک آمریکا رسیده اند اما در فرودگاه بنا به دستور رییس جمهور در بازداشت موقت به سر می برند. ماجرا مربوط به بازداشت پناهندگان و دارندگان ویزا از کشور های خاص  مسلمان در فرودگاه کندی هست.

٣. خیر. رییس جمهور نمی تواند جلوی این حکم را بگیرد. تنها مرجع برای جلو گیری از این حکم،حکم دادگاه عالی قانون اساسی آمریکا هست.

در مورد قانونی بودن و یا غیر قانونی بودن تصمیم:

١. طبق قانون اساسی رییس جمهوری حق دارد بنا به صلاح دید خود، در مواردی که نیاز به تامین بودجه فدارل نداشته باشد، بدون مراجعه به کنگره و تصویب لایحه،  به صورت خودمختار، اما در چهارچوب قانون اساسی، قانون وضع کند. به این قانونن executive order یا فرمان اجرایی گفته شده و به عنوان قانون مملکت لازم الاجراست.

٢. کنگره می تواند با تصویب قانونی حکم اجرایی را لغو کند. ولی رییس جمهور می تواند چنین قانونی را وتو کند. پس عملا مگر اینکه هر دو مجلس کنگره با supermajority (دو سوم آرا در مجلس عوام و سنا) حکم اجرایی را لغو نکند، حکمم اجرایی همچنان لازم الاجراست. توجه کنید که در حال حاضر هر دو مجلس کنگره توسط جمهوری خواهان (حزب ترامپ) اداره میشود.

٣. سازمان های حقوقی می توانند به دادگاه عالی آمریکا در مورد بر خلاف قانون اساسی بودن این حکم شکایت کنند اما اولا رویه چنین تصمیماتی بسیار طولانی است (ممکن است حتی یک سال طول بکشد) و هم اینکه آرایش دادگاه عالی اکنون ۴۴ قاضی جمهوری خواه و ۴ قاضی لیبرال هست.

یعنی احتمال خیلی زیاد تصمیم ۴.۴ خواهد شد. در آن صورت این تصمیم عملا در سطح فدارل پابرجا خواهد بود.

نویسنده و تحلیل گر:  رها

‏‎ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:
‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
‏‎وب سایت ما:
‏‎‏http://dharmamartia.org
‏‎صفحه خبر وب سایت :
‏‎‏http://dmblog.dharmamartia.org/#home
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia
‏‎کانال تلگرام ما:
‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia
‏‎همکاران ما:
‏‎‏رسانه همیاری:
‏‎‏http://media.hamyaari.ca
‏‎‏سایت خودنویس:
‏‎‏www.Khodnevis.org
‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:

 www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgender.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com