در دو هفته اخیر بلژیک به یکی از مراکز توجه اپوزیسیون ایرانی بدل شده است. پارلمان بلژیک در حال طی مراحل تصویب لایحه‌ای برای ایجاد امکان انتقال محکومین زندانی میان این کشور و ایران است. این لایحه می‌تواند زمینه‌ساز آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات-تروریست جمهوری اسلامی که در حال حاضر در حال طی سال‌های محکومیت خود در بلژیک است شود.

در ادامه‌ی اعتراضات به دولت و پارلمان بلژیک در این رابطه، امروز پنجشنبه، ۱۴ ژوئیه، جمعی از ایرانیان دمکرات، آزادی‌خواه و جمهوریخواه تجمعی را در نزدیکی پارلمان بلژیک در بروکسل برگزار کردند. حسب گزارشات، قرار بود پارلمان بلژیک امروز این لایحه را برای تصویب نهایی به رای بگذارد. اما این تصویب برای بار دوم یک هفته به تعویق افتاد و هفته‌ی آینده در روزهای ۱۹ و ۲۰ ژوئیه در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت.

این تجمع به ابتکار جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک، حزب دموکرات کردستان ایران کمیته‌ی بلژیک و حزب چپ ایران(فدائیان خلق)- بلژیک و با حضور قابل توجه فعالان سیاسی و مدنی ایرانی ساکن بلژیک و جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی ساکن هلند و آلمان برگزار شد.

در این تجمع پس از خوش آمدگویی مجری برنامه، نمایندگان حزب دموکرات کردستان ایران کمیته بلژیک، حزب چپ ایران(فدائیان خلق)- بلژیک و جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک، آقایان امید اقدمی، هیوا علی زاده و داوود احمدلو در سخنرانی‌های جداگانه، از اراده‌ی جدی خود برای جلوگیری از تصویب این لایحه و تلاش‌های انجام شده در این زمینه صحبت کردند. و تاکید داشتند که تصویب و اجرای این لایحه، دست تروریسم دولتی جمهوری اسلامی را برای انجام عملیات، نه تنها علیه ‏اپوزیسیون، بلکه علیه شهروندان بلژیک و اروپا باز می‌گذارد و امنیت شهروندان را بخاطر می‌اندازد. در ضمن سخنرانان تاکید داشتند که این لایحه به دولت بلژیک امکان می‌دهد افراد محکوم شده و زندانی در این کشور را ‏‏«برای گذراندن دوران محکومیت‌شان» به ایران بازگرداند. در این لایحه مشخصاً گفته شده است که هر زندانی ‏می‌تواند به کشورهای طرف قرارداد انتقال یابد و برای تروریست‌‌ها استثنایی قائل نشده‌اند. اگر اسدالله اسدی ‏طبق این لایحه به ایران برای گذراندن محکومیتش انتقال یابد او پس از رسیدن به ایران حتی یک روز در بازداشت ‏نگه داشته نخواهد شد. علاوه بر این در برنامه تجمع امروز خانم ها و آقایان، حبیب بهره‌مند، علی صمد، ملیحه حیاتی، انور میرستاری، بهزاد کریمی، و زار علی نیک روش از فعالان سیاسی جمهوری‌خواه و چپ علیه این مذاکرات مخفیانه و مغایر با منافع ایران به زبان‌های فارسی و فرانسوی سخنرانی کردند.

در میانه‌ی این تجمع، خبر نتیجه‌ی دادگاه حمید نوری نیز توسط داوود احمدلو، مجری برنامه به اطلاع حاضران رسید و لحظاتی مملو از شادی و شوق آزادی را در جمع ایجاد کرد. به ‌نتیجه رسیدن دادگاه حمید نوری، از عاملان کشتار زندانیان سیاسی در دهه‌ی شصت و صدور حکم حبس ابد برای او، خبری با اهمیت برای دادخواهان و آزادی‌خواهان ایران است.

رسول کمال، شاعر آزادی‌خواه نیز با خواندن شعری در این تجمع، احساسات خود در رابطه با وضعیت کنونی ایران را با حاضران در میان گذاشت.

در این میان، چندصد تراکت که به زبان فرانسوی و در توضیح دلیل تجمع و اعتراض به طرح دولت بلژیک تهیه شده بود، در میان افراد رهگذر و خودروهای عبوری شهروندان بلژیکی توزیع شد.
در ضمن در آکسیون هفت پوستر به زبان فارسی و فرانسه و ندرلند(هلندی) انتشار یافته بود که در آنها آمده است: نه به انتقال تروریست ها به جمهوری اسلامی ایران، اولویه واندکاستیل نباید بعنوان گروگان زندانی شود!، بلژیک را پناهگاه تروریست ها نکنید و…


تجمع با قرائت قطعنامه‌ی پایانی زیر به پایان رسید:

ما از نمایندگان محترم پارلمان بلژیک تنها دو درخواست داریم:

یک- از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود برای توقف این لایحه استفاده کنید تا راه انتقال را برای آزادی اسدالله ‏اسدی، دیپلمات تروریست رژیم ایران که توسط دادگاه آنتورپ در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شده است و ‏سایر تروریست‌ها، هموار نشود‎ ‎.

دو- با توافقنامه‌ای که بتواند امکان و احتمال تبادل محکومین تروریست زندانی بین دولت بلژیک و رژیم ایران را ‏فراهم کند مخالفت کنید.

 

 

گزارش: امید اقدمی

 

 

ویدیو:

اعتراض بە لایحە استرداد مجرمین میان بلژیک و جمهوری اسلامی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)