مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی بار دیگر جنبش سبز را به خیابان کشاند و مردم و دوستداران میرحسین موسوی در سوگ هاشمی، یکی از پشتیبانان جنبش سبز، در خیابان انقلاب بار دیگر خواسته رفع حصر خود را تکرار کردند. جمعیت حاضر در خیابان انقلاب و خیابان‌های اطراف بیشتر از حد تصور بود. فشار جمعیت به حدی بود که تعدادی از افراد سالمند با مشکل تنفسی روبرو شدند….

Image result for ‫تشییع پیکر هاشمی‬‎
در حالی که اقتدارگرایان نیروهای خود را از صبح زود در خیابان انقلاب و دانشگاه تهران مستقر کرده بودند اما مردم سبز جلوی در اصلی دانشگاه فریاد «یاحسین میرحسین» سر دادند. مردم با شعارهایی در مورد شکسته شدن حصر خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران را پر کرده بودند.

همزمان با پخش تصاویری از داخل دانشگاه تهران و کادرهای بسته خیابان‌های اطراف توسط صدا و سیما، عکس‌ها و فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شد که نشان می داد دو مراسم رسمی و غیررسمی در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگاران کلمه از سطح شهر تهران، اقشار مختلف مردم از ساعات اولیه بامداد برای شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت دانشگاه تهران در حرکتند. در همان اولین ساعات صبحگاهی دانشگاه تهران مملو از جمعیتی بود که به نظر می رسد از پیش سازماندهی شده بودند. اما از سوی دیگر جمعیت در خیابان های اطراف دانشگاه تهران موج می زند.

مشاهدات خبرنگاران حاکی از حضور گسترده جوانان در این مراسم است. در حالی که در مراسم رسمی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، شعارهایی در حمایت از رهبری پخش می شود، مردم در خیابان های اطراف شعارهای متفاوتی می دهند.

شعارهای “وصیت هاشمی، حمایت از خاتمی”، “میرحسین کروبی تسلیت تسلیت”، “یا حسین میرحسین”، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، جمهوری اسلامی صاحب عزاست امروز، از جمله شعارهایی بود که در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی شنیده شد.

در همین حال روزنامه های صبح امروز و پلاکاردهایی از عکس های هاشمی و روحانی در دست شرکت کنندگان در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی است.

مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم نیز به ابراز همدردی با آنها پرداختند. همچنین فائزه هاشمی در پاسخ به ابراز احساسات مردم برای آنها علامت پیروزی نشان داد و فریاد زد: «مردم این‌ها نگذاشتند خاتمی بیاید.» هنگام عبور اتوبوس خانواده هاشمی مردم یک صدا شعار وصیت هاشمی حمایت از خاتمی و پیام ما روشنه حصر باید بشکنه را سر دادند.

پیکر بی جان هاشمی رفسنجانی در حالی به مصلای دانشگاه تهران آورده شد که وی پس از آخرین خطبه های نماز جمعه خود در تیرماه ۱۳۸۸ که در حمایت از خواسته های مردم ایراد کرد، دیگر به عنوان خطیب نماز جمعه در این مراسم شرکت نکرد.

یکی از واکنش‌های جدی مردم در این مراسم برخوردهای خودجوش با خبرنگاران صدا و سیما و شخص علی عسگری، رییس این سازمان بود.

رسانه‌های رسمی و حکومتی به گونه‌ای به پوشش مراسم و نیز تبیین ابعاد شخصیتی آقای هاشمی رفسنجانی و ۶٠ سال مجاهدت و تلاش بی‌وقفه وی می‌پردازند که گویی ایشان تنها کاری که در این چند دهه انجام داده تأیید آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

در حالی که بخشی از مردم عکس‌هایی از سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی در دست دارند، گزارشگران صدا و سیما که گزارش‌های خود را در کادرهای بسته تهیه می‌کنند تنها به پخش عکس‌های هاشمی رفسنجانی با آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازند. صداوسیما به رغم اینکه این مراسم را پوشش می‌دهد اما از پخش صدای مردم خودداری کرده و گوینده خبر زندگی نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را قرائت می کند.

در حالی که مردم شعار می‌دادند: «ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما»، علی‌عسگری رییس سازمان در مقابل خبرنگاران گفت: انتقادها به صداوسیما را روی چشم می‌گذاریم و عملکردمان را اصلاح خواهیم کرد.

کلمه- گروه خبر: مراسم تشییع آیت الله هاشمی بار دیگر جنبش سبز را به خیابان کشاند و مردم و دوستداران میرحسین موسوی در سوگ هاشمی، یکی از پشتیبانان جنبش سبز، در خیابان انقلاب بار دیگر خواسته رفع حصر خود را تکرار کردند. جمعیت حاضر در خیابان انقلاب و خیابان‌های اطراف بیشتر از حد تصور بود. فشار جمعیت به حدی بود که تعدادی از افراد سالمند با مشکل تنفسی روبرو شدند. مردم حوالی چهار راه کالج شعار می‌دادند: لااله‌الاالله موسوی حبیب‌الله.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com