فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر از تصویب قطعنامه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تعلیق مجازات اعدام در سراسر جهان با اکثریت قاطع تجلیل می‌کند. ۱۱۷ کشور به قطعنامه‌ رأی موافق دادند که رکورد به شمار می‌رود؛ ۴۰ کشور رأی مخالف دادند و ۳۱ کشور رأی ممتنع دادند.

no-execution-edaamدیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:

«این رأی تأیید می‌کند که اکثریت کشورها از تمام مناطق جهان با الغای مجازات اعدام موافق هستند. این رأی گامی اساسی در راه الغای این رفتار ظالمانه، تحقیرآمیز و غیرانسانی در سراسر جهان است.»

این قطعنامه که از سال ۲۰۰۷ تاکنون هر دو سال یک بار به تصویب رسیده است، بازتاب حمایت رو به افزایش از الغای مجازات اعدام است. در مقایسه، گینه، مالاوی، نامیبیا، جزایر سلیمان، سری لانکا و سوازیلند که سال ۲۰۱۴ رأی مخالف داده بودند، امسال رأی ممتنع دادند.

جنبه‌ی منفی این بود که کشورهایی مثل گینه استوایی، نیجر، فیلیپین و سی‌شل که سال ۲۰۱۴ از قطعنامه‌ حمایت کرده بودند، تصمیم گرفتند امسال رأی ممتنع بدهند. بروندی، مالدیو و سودان جنوبی تنها کشورهایی در جهان بودند که تصمیم گرفتند امسال رأی خود را به «منفی» تغییر دهند و در جهت خلاف توافق روبه‌رشد جهانی در مورد الغای مجازات اعدام حرکت کنند.

فلورانس بِلِیویه، معاون دبیر کل فدراسیون، گفت:

«با وجود حرکت جهانی به سوی الغای مجازات اعدام، بعضی از کشورها به استفاده از اعدام در دو سال گذشته افزوده‌اند، به‌ویژه عربستان سعودی، بلاروس و چند کشور در آسیا. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر کشورهایی را که هنوز با قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت می‌کنند، فرا می‌خواند در حرکت به سوی الغای مجازات اعدام به اکثریت جهانی بپیوندند.»

قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل از وزن سیاسی و اخلاقی در حمایت از تمام تلاش‌های کشورها، جامعه‌ی بین‌المللی و جامعه‌ی مدنی در جهت الغای مجازات اعدام برخوردار است.

قطعنامه‌ خواست‌های زیر را خطاب به دولت‌ها مطرح کرد: احترام به موازین بین‌المللی در زمینه‌ی تضمین‌های حمایت از محکومان به اعدام؛ رعایت تعهدات مربوط به ارایه‌ی خدمات کنسولی به خارجیانِ متهم به جرایم مستوجب اعدام؛ انتشار اطلاعات مربوط به استفاده از مجازات اعدام؛ برقراری محدودیت‌های روبه‌افزایش بر استفاده از مجازات اعدام؛ رعایت محدودیت‌های صدور حکم اعدام برای اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، زنان حامله و اشخاص دارای بیماری روانی و معلولیت ذهنی؛ کاستن از شمار جرایم مستوجب اعدام و تعلیق تمام احکام اعدام با در نظر داشتن الغای مجازات اعدام.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۱۸۴ سازمان عضو آن به مخالفت با مجازات اعدام برای تمام جرایم و در تمام شرایط و فعالیت برای الغای آن در جهان ادامه خواهند داد.

فدراسیون عضو بنیانگذار «ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام» است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com