سعید متین پور روزنامه نگار و فعال مدنی آذربایجان و فعال حقوق بشر می باشد. ایشان اهل شهر زنجان و در حال حاضر در زندان اوین در حال گذراندن ۸ سال محکومیت خود در زندان اوین بوده و قبل از اجرای حکم حبس خود چندین بار توسط مامورین وزارت اطلاعات به خاطر فعالیت های مدنی و دفاع از حقوق بشر بازداشت شده و مورد انواع شکنجه های روحی و فیزیکی قرار گرفته است. با اینکه وضعیت جسمانی ایشان در اثر شکنجه های غیر انسانی ماموران امنیتی حکومت ایران نامساعد می باشد، برای دفاع از حقوق سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی بویژه  در حمایت از رضا شهابی و اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست مرخصی درمانیِ این فعال کارگری و عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران از روز شنبه تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۱۲ دست به اعتصاب غذا زده است.

سعید متین پور طی پیامی که متن آن در سایت ساوالان سسی ارگان آداپ به زبان ترکی و بعد ترجمه آن به فارسی در سایت هرانا منتشر شد علت اعتصاب غذای خویش را به شرح زیر اعلام کرده است:

دوستان عزیز

سه و نیم سال است که در جنایت زندگی می‌کنم، در اتاقی که زندگی می‌کنم چهار نفر را تا کنون اعدام کرده‌اند و کسانی بوده‌اند به بیمارستان منتقل نشده و اینجا فوت کردند و چندین تن نیز در بیمارستان بستری هستند.

رضا شهابی یکی از این زندانیان بیمار است، در زمان بازداشت ایشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه ستون فقرات احساس درد می‌کند و اگر معالجه نشود امکان فلج شدن هست. شهابی بعد از ماه‌ها نامه نگاری نتوانست مرخصی درمانی بگیرد و از بیست روز پیش نیز دست به اعتصاب غذا زده است.

کسانی که اینجا (بند ۳۵۰) زندگی می‌کنند همگی از یک فاجعه دیگر در هراس‌اند.

دیگر ایستادن و تماشا کردن سخت است، و این وظیفه را در خود می‌بینم که این کارگر آذربایجانی را تنها نگذارم، او تنها در چارچوب قوانین داخلی به دنبال عدالت در شرایط کار بوده است و می‌دانم اگر شما هم در اینجا می‌بودید او را تنها نمی‌گذاشتید و من هم از امروز همراه با رضا شهابی دست به اعتصاب غذا می‌زنم.

۱۶ دی ماه ۹۱ / سعید متین‌پور / زندان اوین

 رضا شهابی، فعال کارگری، عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و از مسئول سابق واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیش‌تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس و هم چنین به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی نیز به پنج سال حبس محکوم شده بود وی همچنین در این حکم به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی فعال کارگری زندانی که روز شنبه تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۲ آذرماه به بیمارستان خمینی تهران اعزام شده بود، در پی بدرفتاری مامور اعزام و ممانعت از انجام آزمایشات ضروری اعلام اعتصاب غذا کرده است و بالاخره توانست پس از ۲۳ روز اعتصاب غذا به مرخصی درمانی ۵ روزه اعزام شود.

با اینکه سعید متین پور در بند حکومت ایران محبوس می باشد و آزادی او به اجبارتوسط حکومت سلب شده و از ابتدائی ترین حقوق خود محروم است، ولی اعتصاب غذای سعید برای دفاع از انسان و انسانیت ناشی از آزادی درونی او درهر شرایط موجود می باشد که ایشان در انتخاب این رفتار و تصمیم آزاد بوده و هیچ قدرتی  قادربه تغییرآن نمی باشد.  

ویکتور فرانکل پزشک یهودی در کتاب انسان در جستجوی معنی می نویسد:

ما که در اردوگاه کار اجباری زندگی می کردیم، به چشم می دیدیم مردانی را که به کلبه های دیگر می رفتند و دیگران را دلداری می دادند و آخرین  تکه نانشان را هم به آنان می بخشیدند. درست است که شمار این مردان زیاد نبودند، اما همین هم ثابت می کرد که همه چیز را می توان از یک انسان گرفت مگر یک چیز: آخرین  آزادی بشر را در گزینش رفتار خود در هر شرایط موجود و گزینش راه خود.

 ما در اردوگاه، هر روز و هر ساعت در برابر فرصت هایی که به ما داده می شد، قرار داشتیم و باید تصمیم می گرفتیم، تصمیم در مورد اینکه در برابر نیروهایی که ما را تهدید می کرد تسلیم بشویم یا نه، تهدید به اینکه ما را از خودمان و از آزادی درونی مان بدزدند، تصمیمی که مشخص می کرد ما بازیچه شرایط هستیم، آزادی و بزرگی را از ما می گرفت و ما را به شکل یک زندانی نمونه قالب ریزی می کرد.

به امید آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com