شاهزاده رضا پهلوی با نگارش نامه‌ای به سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، از آنان درخواست کرد که در خصوص زندانیان در اعتصاب غذا در ایران سریعاً اقدام کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شاهزاده رضا پهلوی در این نامه با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی زندانیان در اعتصاب غذا، از سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا از این زندانیان که برای رسیدن حقوق و مطالبات قانونی خود در شرایط دشواری به سر می‌برند، حمایت کنند.

در این بیانیه همچنین از تمامی رهبران کشورهای دنیا که برای حقوق بشر و آزادی ارزش قائل اند، درخواست شده است که به شرایط نامساعد زندانیان و مردمان بی‌گناه در زندان‌های ایران واکنش نشان دهند و از حقوق آنان دفاع کنند.

گزارشی کوتاه از وضعیت زندانیان در اعتصاب غذا در پی می آید:

آرش صادقی که در اعتراض به نقض مکرر قانون در پرونده خود و همسرش، گلرخ ایرایی، از روز دوشنبه سوم آبان، اقدام به اعتصاب غذا کرده است، شب گذشته بر اثر افت فشار و بالا آوردن لخته های خون به بیمارستان منتقل شده است. پزشکان ضمن تجویز آندوسکوپی، به وی اعلام داشته اند باید سرم تراپی نیز برای وی انجام شود اما این زندانی سیاسی از دریافت سرم خودداری کرده و صبح امروز به زندان بازگردانده شده است.

آرش صادقی که هم اکنون در چهلمین روز اعتصاب غذا به سر می برد، در طی این مدت دچار افت شدید فشار، هفده کیلو کاهش وزن، کاهش شدید قدرت تکلم، بیهوشی‌های پیاپی، مشکل کلیوی و معدوی، تپش قلب و همچنین تنگی تنفس شده است.

با وجود وخامت حال این زندانی سیاسی، تاکنون مسئولان قضایی هیچ واکنشی به خواسته‌های قانونی این زندانی سیاسی محکوم به نوزده سال حبس نشان نداده‌اند.

وی علاوه بر بیهوشی‌های مداوم، به تپش قلب، تنگی تنفس شدید و کبودی ناخن‌های پا دچار شده و با فشار ۸ بر روی ۴ بیش از هفده کیلو وزن کم کرده است.

محمدعلی طاهری که در اعتراض به بلاتکلیفی خود اقدام به اعتصاب غذا کرده است، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و علی‌رغم اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری و صدور قرار منع تعقیب برای پرونده جدید، همچنان از آزادی وی ممانعت به عمل می‌آید.

بنیان گذار عرفان حلقه، در هفته های گذشته به دلیل وخامت حال ناشی از اعصاب غذا در بیمارستان بقیه‌الله بستری شده و پس از مدتی به بند دو الف زندان اوین انتقال یافته است. وی در این مدت از حق تماس و ملاقات محروم بوده است.

وحید صیادی‌نصیری که از روز شنبه ۲۴ مهرماه در اعتراض به چهاردهمین ماه از بلاتکلیفی پرونده خود در اعتصاب غذا قرار دارد، محروم از رسیدگی درمانی و پزشکی، در سالن سه اندرزگاه چهار زندان اوین و در میان زندانیانی با جرایم مالی نگهداری می‌شود.

طی آخرین معاینات، فشار خون این زندانی ۱۰ روی ۷ و وزن وی ۷۵ کیلوگرم (۱۰۳ کیلوگرم وزن اولیه) اعلام شده است.

علی شریعتی از دهم آبان و پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی هنگام بازداشت گفته بود به دلیل این‌که بابت اعتراض به «اسیدپاشی» به زندان محکوم شده، دست به اعتصاب غذا خواهد زد و تا زمانی که از این «حکم غیرعادلانه و غیرقانونی» تبرئه نشود، دست از اعتصاب برنمی‌دارد.

اعتصاب غذای طولانی مدت باعث «درد کلیه، تنگی نفس، بی حالی و ضعف عمومی و افزایش غلظت خون» علی شریعتی شده است.

مرتضی مرادپور از ۴ آبان‌ماه سال جاری در اعتراض به «عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده خود و ممانعت از آزادی خود» اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

تعدادی از مسئولین قضایی زندان مرکزی کرج، در ملاقاتی با مرتضی مرادپور از وی درخواست کرده اند که به اعتصاب خود پایان دهد؛ اما این فعال مدنی اعلام داشته است که تا زمان رسیدن به خواسته اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

امیر امیرقلی که در ۲۶ آبان ماه در پی مضروب شدنش توسط یک زندانی خارجی و فقدان امنیت جانی در اعتصاب غذا به سر می برد، در مدت اعتصاب خود پیش از ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته و دچار مشکلات حاد گوارشی گشته است.

این زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و در حمایت از زندانیان در اعتصاب غذا، از روز دوشنبه اول آذرماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

فواد رضا‌زاده، زندانی عقیدتی، در اعتراض به مخالفت مسئولان زندان با مرخصی وی در زمان بیماری پدرش و همچنین امتناع مسئولان از اعطای مرخصی به وی برای شرکت در مراسم فوت ایشان، از دوم آذرماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

گفتنی است پدر این زندانی عقیدتی بر اثر سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده بود اما مسئولان زندان با تقاضای وی برای مرخصی مخالفت کرده و پس از دو روز پدر ایشان فوت کرد. همچنین مسئولان از اعطای مرخصی به وی برای شرکت در مراسم فوت پدرش خودداری کردند.

فواد رضا‌زاده، در سال ۱۳۹۲ هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت در شهرستان پلدشت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com