محسن و احمد دانشپور، ریحانه حاج ابراهیم و مطهره بهرامی، پس از گذشت هفت سال حبس همچنان در انتظار اعاده دادرسی به سر می‌برند و مقامات قضایی با درخواست آنان برای اختیار کردن وکیل مخالفت می‌کنند.

یک منبع مطلع درباره وضعیت پرونده این خانواده به خبرنگار تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: “این خانواده درخواست اعاده دادرسی عادلانه داده‌اند ولی تاکنون، بعد از هفت سال، هیچ اتفاقی نیافته؛ حتی بارها تقاضای مرخصی داشته‌اند که موردقبول مسئولین زندان واقع نشده است.”

این منبع با اشاره به محرومیت این محکومان از حق وکیل افزود: “هر زمان که تقاضای وکیل نموده‌اند با جمله تکراری ‘حکم اعدام که وکیل نمی‌خواهد’ روبه‌رو شده‌اند؛ در مراحل محاکمه نیز تنها به وکیل تسخیری دسترسی داشته‌اند.”

منبع نزدیک به این خانواده درباره حکم اعدام محسن و احمد دانشپور مقدم به تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: “احمد دانشپور و پدرش، محسن دانشپور، هفت سال است که به اتهام محاربه زیر حکم اعدام هستند؛ این اتهام به دلیل سفر محسن دانشپور به عراق در سال ۷۸ برای دیدار فرزندش به ایشان نسبت داده شده است؛ درحالی‌که طبق قوانین جمهوری اسلامی محاربه در صورت حمل سلاح و اسلحه اطلاق می‌گردد.”

ریحانه حاج ابراهیم، همسر احمد دانشپور مقدم، با حکم ۱۵ سال حبس و محروم از حق درمان و مرخصی در زندان اوین محبوس می‌باشد.

منبع نزدیک به خانواده این زندانی تأکید کرد: “وضعیت جسمی و روحی ریحانه به دلیل مسائل عصبی شدید ناشی از زیر حکم اعدام بودن همسرش بسیار وخیم است. همچنین از سال ۹۰ به بیماری التهاب روده‌ای و کلیت روده مبتلا شده و به خاطر شرایط دشوار زندان امکان رژیم غذایی خاص بیماری را ندارد. بیماری های کمبود کلسیم و دردهای ناشی از استخوان وی نیز در سال های اخیر تشدید شده است.”

بنا به بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان بیماری که نیاز به معالجات ویژه و تخصصی دارند باید به مؤسسات تخصصی یا بیمارستان‌های غیرنظامی در خارج زندان منتقل شوند. بیمارستان مورد اشاره باید تجهیزات لازم، تخت کافی، لوازم دارویی مناسب و پزشک متخصص و آموزش دیده برای مراقبت‌های پزشکی و درمانی از زندانی بیمار را داشته باشد.

محسن و احمد دانشپور، مطهره بهرامی و ریحانه حاج ابراهیم، چهار عضو خانواده دانشپور مقدم، در عاشورای ۸۸ و پس از اعتراضات گسترده در سطح شهر تهران دستگیرشده و در دادگاه بدوی به ریاست صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به اتهام «شرکت در تجمعات اعتراضی» و «ارتباط با یکی از گروه‌های معاند نظام» به اعدام محکوم شدند.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر برای محسن و احمد دانشپور تأیید شد و برای ریحانه حاج ابراهیم به ۱۵ سال زندان تقلیل یافت.

مطهره بهرامی، همسر محسن دانشپور، پس از دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس محکوم شده و هم اکنون در زندان رجایی شهر و در تبعید به سر می‌برد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com